Skip to main content

Vanaf 30 augustus 2021 zullen er tijdelijk goederentreinen gaan rijden over de Botlekbrug. Voor de definitieve indienststelling van het spoor moeten nog optimalisaties worden uitgevoerd. Hiervoor is nog een aantal stremmingen voor het spoorverkeer en de scheepvaart nodig. Er wordt hard gewerkt aan een planning. Zodra deze gereed is informeren we de betrokken partijen. Naar verwachting zullen alle werkzaamheden aan het spoor begin volgend jaar helemaal gereed zijn.

Roestrijden en optimalisaties

De treinen gaan onder meer over de brug heen om ‘roest te rijden’. Dagelijks rijdt er een trein over het spoor om ervoor te zorgen dat er geen roest ontstaat en een betrouwbare dienstregeling mogelijk is. De optimalisaties houden in dat er kabels getrokken gaan worden om de tijdelijke verlichting te vervangen voor de definitieve. Daarnaast worden de houten planken die nu als bordes dienen vervangen door stalen roosters en worden er railframes vervangen.

Testen

De afgelopen maanden hebben we het nieuwe spoor op de Botlekbrug getest door er met verschillende treinen overheen te rijden. Ook hebben we meerdere situaties nagebootst om te kijken of de verschillende systemen en organisaties goed met elkaar samen werken.

Omdat er nog het nodige moet gebeuren aan de brug zal deze de komende tijd nog een aantal keren buiten gebruik worden gesteld voor het treinverkeer en de scheepvaart. We realiseren ons dat dit voor veel bedrijven heel vervelend is omdat dat veel hinder oplevert. We doen er alles aan om deze hinder zoveel mogelijk te beperken.

Misschien ook interessant voor jou

Sein op groen voor de Maasvlakte shuttle van Trimodal Europe B.V.

30 - 09 - 2022
Sinds eind juli is de Maasvlakte Shuttle van Trimodal Europe operationeel. De trein onderhoudt acht keer per week een dienst tussen het Rail Service Centrum…

Verslag van Wereldhavendagen 2022 - rail excursie i.s.m. Bertschi Rotterdam

5 - 09 - 2022
Tijdens de wereldhavendagen hebben we in samenwerking met Bertschi en Prorail een succesvolle excursie georganiseerd waar bezoekers de mogelijkheid hebben gekregen om de Rotterdamse haven…

Showcase - Solines B.V. & Port of Moerdijk

22 - 08 - 2022
Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

De RUS1000S (Swietelsky) voor het eerst aan het werk in Nederland

22 - 03 - 2022
Tijdens werkzaamheden aan het spoor heeft Swietelsky prachtige beelden gemaakt van een primeur.  De werktrein RUS1000S, ook wel bekend als "The Lady", was namelijk voor…

10.000 treinen over Theemswegtracé

10 - 03 - 2022
Het Theemswegtracé – de vier kilometer lange Rotterdamse havenspoorlijn die drie maanden geleden werd geopend – is een succes. Iedere dag rijden zo’n honderd treinen…

'Samen de schouders eronder' - Alle stormschade aan het spoor is dit weekend snel verholpen

22 - 02 - 2022
'Samen de schouders eronder' - Alle stormschade aan het spoor is dit weekend snel verholpen

Werkzaamheden Waalhaven Zuid

14 - 12 - 2021
Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is…

Spoor heeft de toekomst

3 - 11 - 2021
“Om de uitdagingen op duurzaamheidsvlak aan te kunnen, is het nodig onze economie ‘op de rails’ te houden”, aldus Henk Bril Railshipper of the year…

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply