Skip to main content

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden.

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

‘We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor,’ zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten.’ Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: ‘Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.’

‘Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren’, zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. ‘Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.’

AlbatrosExpress

In de tweede helft van 2021 zal de bestemming Passau in het zuidoosten van Beieren en gelegen aan de grens met Oostenrijk waarschijnlijk worden toegevoegd, als TFG Transfracht een spoorwegverbinding opzet naar deze bestemming. ‘En we willen ook bij Regensburg beginnen’, legt Philipp Best, sales manager van de Duitse spoorvervoerder uit. ‘Het maakt deel uit van ons AlbatrosExpress West netwerk, waar we eind 2020 mee zijn begonnen. Vanwege de capaciteitsproblemen van containerrederijen door de gevolgen van Covid-19 is de internationale positie van Rotterdam alleen maar meer gegroeid. Dus wij merken dat steeds meer klanten niet alleen via de noordelijke en zuidelijke havens van en naar Beieren willen verzenden, maar ook via Rotterdam. Wat betreft import gaat het voornamelijk om consumptiegoederen, wat betreft export gaat het ook om industriële goederen.’

Meest recente artikelen

19 september 2023 in EU Year of skills

Spoorgoederensector kijkt terug op geslaagde eerste editie van de Nederlandse Raildagen

Tijdens de Rail Dagen werd er ook een spannende ‘Rail Cargo Rally’ georganiseerd. Meer dan 100 studenten van diverse hogescholen…
14 september 2023 in Spoor, Spoor

Foto’s Rail Cargo Awards

De inspirerende Locomotive Workshop in Rotterdam vormde het toneel voor de Rail Cargo Awards 2023. Bekijk hier de foto's. Ook…
13 september 2023 in EU Year of skills, Nederlandse sectorleden, Politieke bestuurders

150 jaar goederen over de Zeeuwse lijn!

Spoorgoederenvervoer op hvo bio brandstof. Lees het bericht van DB Cargo Nederland als eerste spoorwegonderneming.
4 september 2023 in Logistieke dienstverleners en verladers, Logistieke dienstverleners en verladers

Verslag van Wereldhavendagen 2023 – rail excursie i.s.m. Bertschi, Locomotive Workshop en In2Waste Solutions

TIjdens de Wereldhavendagen 2023 hebben 3 succesvolle spoor excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het…
21 augustus 2023 in Politieke bestuurders

DB Cargo Nederland start proef met biodiesel

Spoorgoederenvervoer op hvo bio brandstof. Lees het bericht van DB Cargo Nederland als eerste spoorwegonderneming.

Volgens Philipp Best zijn de nieuwe verbindingen niet alleen goed voor wederzijdse handel, maar ook voor duurzaamheid. ‘Groei in spoorvervoer speelt een belangrijke rol op de weg naar CO2-vrij goederenvervoer in Europa. Met onze reeks aan TFGeco treinoplossingen voor volledig CO2-vrije en neutrale transporten leveren wij reeds een belangrijke bijdrage aan het klimaat. Om deze positieve ontwikkelingen door te zetten zou de spoorweginfrastructuur tussen Rotterdam en Beieren, zoals gepland, op tijd moeten worden uitgebreid. We hebben al last van congestie. Daarnaast moet er meer ruimte worden vrijgemaakt in de steden op de route voor goederenvervoer per spoor, met treinen die minstens 740 meter lang zijn.’

Folder

Om een goed overzicht te geven van de diverse opties voor transport per trein tussen Beieren en Rotterdam, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een duidelijke folder gemaakt. Ingrid Rossmeier: ‘Ik ben erg bij met de nieuwe folder omdat het alle huidige 35 verbindingen laat zien. De folder vermeldt de spoorvervoerders, wanneer ze aankomen en vertrekken en wat hun bestemming is. Meer informatie over de verbindingen (bijv. via welke terminal in Rotterdam) is te vinden op Navigate, waar u ook aansluitend vervoer per schip van en naar Rotterdam toe kunt voegen.’

Misschien ook interessant voor jou

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

European Commission approves €22,5 million subsidy to encourage modal shift from road to rail

21 - 12 - 2022
European Commission approves €22 million subsidy to encourage modal shift from road to rail

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Spoorgoederensector kijkt terug op geslaagde eerste editie van de Nederlandse Raildagen

19 - 09 - 2023
Tijdens de Rail Dagen werd er ook een spannende ‘Rail Cargo Rally’ georganiseerd. Meer dan 100 studenten van diverse hogescholen en het STC op ontdekkingsreis…

Foto's Rail Cargo Awards

14 - 09 - 2023
De inspirerende Locomotive Workshop in Rotterdam vormde het toneel voor de Rail Cargo Awards 2023. Bekijk hier de foto's. Ook dit jaar hebben we drie…

150 jaar goederen over de Zeeuwse lijn!

13 - 09 - 2023
Spoorgoederenvervoer op hvo bio brandstof. Lees het bericht van DB Cargo Nederland als eerste spoorwegonderneming.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply