Skip to main content

“Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is het eerste werkpakket afgerond van het programma Infra op Orde waarin de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde wordt gebracht. In 2021 betekende dat de vernieuwing van ruim 50 overwegen, de vervanging van 25 wissels en ruim 10 kilometer spoor.

Veel bedrijvigheid

Een buitendienststelling van 288 uur voor vernieuwingswerk eind november werd begin december meteen gevolgd door een buitendienststelling van 220 uur begin december voor het programma Infra op Orde. Vervoerders, verladers, bedrijven en weggebruikers rond Waalhaven Zuid kregen dus behoorlijk wat voor hun kiezen.

Beide projecten maakten gebruik van dezelfde opslagdepots en in twee dagen tijd moesten deze uitgeruimd en weer ingeruimd worden. Normaal staat hier twee weken voor op deze locatie. André: “Denk aan tientallen vrachtwagens voor de aanvoer van wisseldelen, dwarsliggers en ballast, allerlei machines en kranen, slijp- en lasapparatuur. Deze activiteiten hadden impact op alle betrokkenen in de omgeving.”

Je komt aan hun core business

Ook de impact op de dagelijkse operatie van vervoerders en verladers was niet mis. Waalhaven Zuid lag er twee weekenden compleet uit, in de tussenliggende week kon een aantal sporen wel worden gebruikt terwijl het werk aan de andere sporen gewoon doorging. “Het is natuurlijk ook in het belang van vervoerders en verladers dat de infra in het Havengebied wordt vernieuwd,” zegt André. “Zij hebben al veel last gehad van de verouderde infra de afgelopen jaren. We hadden hun medewerking dan ook hard nodig. Samen met de aannemer overlegden we met hen hoe wij het werk zo konden doen dat zij de minste hinder ondervinden. Want je komt wel aan hun core business. Ik ben dankbaar dat ze ook dit project weer mogelijk maakten.”

Kerstvakantie

In totaal werden door aannemer Swietelsky op emplacement Waalhaven 11 wissels en diverse sporen compleet vernieuwd, dus de spoorstaven, ballast en dwarsliggers. Een grote klus maar André lag er niet wakker van, zeker niet omdat naast Swietelsky ook nog systeemspecialisten van Movares en Strukton aanhaakten voor de beveiligingssystemen. Al het werk liep voorspoedig en veel eerder dan gepland kon op maandagochtend 13 december alle sporen weer in dienst worden gegeven.

André werkt inmiddels 21 jaar bij ProRail en heeft ruime ervaring met diverse kleine en grote projecten. Het afgelopen jaar zat zijn agenda goed vol: met deze laatste buitendienststelling staat de teller voor het jaar 2021 op 71 grotere en kleinere buitendienststellingen. “Het geeft een kick dat ook dit project weer is gelukt. Ik ben wel blij dat ik met kerst een paar weken echt vrij ben. Dat geeft mij de energie om volgend jaar aan de slag te gaan met werkpakket 2 van Infra op Orde.”

Misschien ook interessant voor jou

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

ERTMS: het digitale spoorplatform

11 - 05 - 2022
ERTMS: het digitale spoorplatform. Bij Rail Freight the Future is Ours lees je al het nieuws over de spoorgoederen sector op gebied van innovatie, infrastructuur…

Terugblik Spoorcongres 2022

1 - 05 - 2022
We kijken terug op weer een mooie editie van het Spoorcongres. Tijdens het Spoorcongres is de rode loper uitgelegd voor alle railsterren en is uitgebreid…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

The future belongs to the railways

3 - 11 - 2021
"It's necessary to keep our economy 'on track' to meet the sustainability challenges," said Henk Bril, winner Rail Shipper of the year 2021.

Connecting Europe Express: On the right track to European unification

25 - 10 - 2021
The Connecting Europe Express covered 20,000 kilometers last month, crisscrossing Europe. On October 4, the train covered the Amsterdam-Brussels route. The topic of discussion? The…

Test with automatic train traffic (ATO) on the Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo is working together with ProRail and the relevant ministries in the Netherlands and Germany, among others, on a trial with ATO (Automatic Train…

Rail freight transport in 2050: The future starts now

21 - 09 - 2021
By 2050, CO2 emissions from the mobility sector will have fallen by 90%. The doubling of rail freight transport has made an unprecedented contribution to…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply