Skip to main content

“Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is het eerste werkpakket afgerond van het programma Infra op Orde waarin de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde wordt gebracht. In 2021 betekende dat de vernieuwing van ruim 50 overwegen, de vervanging van 25 wissels en ruim 10 kilometer spoor.

Veel bedrijvigheid

Een buitendienststelling van 288 uur voor vernieuwingswerk eind november werd begin december meteen gevolgd door een buitendienststelling van 220 uur begin december voor het programma Infra op Orde. Vervoerders, verladers, bedrijven en weggebruikers rond Waalhaven Zuid kregen dus behoorlijk wat voor hun kiezen.

Beide projecten maakten gebruik van dezelfde opslagdepots en in twee dagen tijd moesten deze uitgeruimd en weer ingeruimd worden. Normaal staat hier twee weken voor op deze locatie. André: “Denk aan tientallen vrachtwagens voor de aanvoer van wisseldelen, dwarsliggers en ballast, allerlei machines en kranen, slijp- en lasapparatuur. Deze activiteiten hadden impact op alle betrokkenen in de omgeving.”

Je komt aan hun core business

Ook de impact op de dagelijkse operatie van vervoerders en verladers was niet mis. Waalhaven Zuid lag er twee weekenden compleet uit, in de tussenliggende week kon een aantal sporen wel worden gebruikt terwijl het werk aan de andere sporen gewoon doorging. “Het is natuurlijk ook in het belang van vervoerders en verladers dat de infra in het Havengebied wordt vernieuwd,” zegt André. “Zij hebben al veel last gehad van de verouderde infra de afgelopen jaren. We hadden hun medewerking dan ook hard nodig. Samen met de aannemer overlegden we met hen hoe wij het werk zo konden doen dat zij de minste hinder ondervinden. Want je komt wel aan hun core business. Ik ben dankbaar dat ze ook dit project weer mogelijk maakten.”

Kerstvakantie

In totaal werden door aannemer Swietelsky op emplacement Waalhaven 11 wissels en diverse sporen compleet vernieuwd, dus de spoorstaven, ballast en dwarsliggers. Een grote klus maar André lag er niet wakker van, zeker niet omdat naast Swietelsky ook nog systeemspecialisten van Movares en Strukton aanhaakten voor de beveiligingssystemen. Al het werk liep voorspoedig en veel eerder dan gepland kon op maandagochtend 13 december alle sporen weer in dienst worden gegeven.

André werkt inmiddels 21 jaar bij ProRail en heeft ruime ervaring met diverse kleine en grote projecten. Het afgelopen jaar zat zijn agenda goed vol: met deze laatste buitendienststelling staat de teller voor het jaar 2021 op 71 grotere en kleinere buitendienststellingen. “Het geeft een kick dat ook dit project weer is gelukt. Ik ben wel blij dat ik met kerst een paar weken echt vrij ben. Dat geeft mij de energie om volgend jaar aan de slag te gaan met werkpakket 2 van Infra op Orde.”

Misschien ook interessant voor jou

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Werkzaamheden Waalhaven Zuid

14 - 12 - 2021
Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is…

Spoor heeft de toekomst

3 - 11 - 2021
“Om de uitdagingen op duurzaamheidsvlak aan te kunnen, is het nodig onze economie ‘op de rails’ te houden”, aldus Henk Bril Railshipper of the year…

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Het spoorgoederenvervoer in 2050: De toekomst begint nu

21 - 09 - 2021
In 2050 is de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector met 90% gedaald. De verdubbeling van het goederenvervoer per spoor heeft daar een ongekende bijdrage aan geleverd.…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply