Skip to main content

DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel automatisch rijdende treinen) op de Betuweroute. De Duitse federale overheid stelt hier bijna 19 miljoen euro voor beschikbaar.

Automatisch rijdende treinen (ATO) zijn de toekomst. Dit vernieuwende treinvervoer levert nog efficiënter gebruik van energie en het spoor op. Dat is niet alleen duurzaam maar het levert ook meer kwaliteit en punctualiteit op.

ATO wordt samen met andere systeemsprongen zoals ERTMS gezien als belangrijke vernieuwing voor de toekomst van het spoor. Al in 2019 hebben de betrokken partijen een gezamenlijke intentieverklaring ondertekend om het goederenvervoer verder te ondersteunen. ATO is een van de initiatieven die verder wordt uitgewerkt.

Het Duitse federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur financiert hun deel van de proef als onderdeel van het federale programma ‘Zukunft Schienengüterverkehr’ met 18,9 miljoen euro, waarvan DB Cargo AG 17,5 miljoen euro zal ontvangen. Het project is een gezamenlijk project van DB Cargo AG, DB Cargo Nederland, Digital Rail Germany (DSD), het German Aerospace Centre (DLR) en ProRail.

ATO live event

Op 14 oktober 2021 presenteerden een aantal partijen uit de Nederlandse spoorsector, waaronder DB Cargo, ProRail en Arriva, tijdens een speciale conferentie hun visie op wat nodig is om ATO uit te kunnen rollen op het Nederlandse spoorwegnet. Lees hier de samenvatting.

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

De RUS1000S (Swietelsky) voor het eerst aan het werk in Nederland

22 - 03 - 2022
Tijdens werkzaamheden aan het spoor heeft Swietelsky prachtige beelden gemaakt van een primeur.  De werktrein RUS1000S, ook wel bekend als "The Lady", was namelijk voor…

10.000 treinen over Theemswegtracé

10 - 03 - 2022
Het Theemswegtracé – de vier kilometer lange Rotterdamse havenspoorlijn die drie maanden geleden werd geopend – is een succes. Iedere dag rijden zo’n honderd treinen…

'Samen de schouders eronder' - Alle stormschade aan het spoor is dit weekend snel verholpen

22 - 02 - 2022
'Samen de schouders eronder' - Alle stormschade aan het spoor is dit weekend snel verholpen

Werkzaamheden Waalhaven Zuid

14 - 12 - 2021
Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is…

Spoor heeft de toekomst

3 - 11 - 2021
“Om de uitdagingen op duurzaamheidsvlak aan te kunnen, is het nodig onze economie ‘op de rails’ te houden”, aldus Henk Bril Railshipper of the year…

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply