Skip to main content

Genoeg mogelijkheden voor duurzaam vervoer per schip of trein

20-2-2023 Vertraging door files op de weg, de wens of noodzaak om de CO2-uitstoot te reduceren, of streven naar een efficiëntere logistiek. Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is voor ondernemingen om andere modaliteiten dan wegvervoer te onderzoeken, zoals binnenvaart, shortsea en spoorvervoer. Evofenedex helpt ze daarbij met haar Modal Shift Service.

Sinds 2020 biedt Evofenedex de Modal Shift Service aan: ondersteuning voor handels- en logistieke bedrijven die overwegen hun goederen minder over de weg en meer via andere vervoerswijzen te vervoeren. “Dus bijvoorbeeld via de binnenvaart, shortsea of het spoor”, zegt Manous Koopmans, projectleider vervoer bij Evofenedex. “Maar de logistiek van je bedrijf pas je niet zomaar even aan. Daar begeleiden wij de onderneming dan bij. En daarbij kijken we naar het hele plaatje: de kosten, de effecten op de CO2-uitstoot en de gevolgen voor de logistieke operatie.”

Over de modal shift bestaan volgens Koopmans een aantal misvattingen. “Bijvoorbeeld dat je dicht bij een overslagterminal moet zitten om de modal shift rendabel te maken. Dat is echt niet per se nodig. Zeker als we het hebben over de doorlooptijd.”

Een andere misvatting is volgens Koopmans dat wegvervoer altijd de betrouwbaarste en snelste modaliteit is. “In de eerste plaats: wat denk je van alle vertraging door files? Dat zal de komende jaren niet minder worden. En verder hebben wegvervoerders op dit moment natuurlijk veel last van het personeelstekort onder chauffeurs. In de binnenvaart en het spoorvervoer heb je daar niks mee te maken.”

Mankracht

Modal shift vraagt volgens Mark van Geest, ledenadviseur bij Evofenedex, in de eerste plaats om een ‘mental shift’: “De eerste stap is dat bedrijven erover nadenken. Zich realiseren dat overstappen op een andere modaliteit misschien wel gunstiger is voor de onderneming: lagere kosten, snellere transporttijden en sowieso minder CO2-uitstoot. In plaats van dat ze denken: het gaat gewoon goed met mijn vrachtauto’s, waarom zou ik veranderen?” Maar veel bedrijven hebben niet zomaar de mankracht beschikbaar om dit allemaal uit te zoeken, vervolgt Van Geest. “Het kost veel tijd en moeite om bijvoorbeeld de gunstigste route voor een transport uit te zoeken. Wij weten de weg in die wereld, dus wij kunnen dat waarschijnlijk sneller en makkelijker.

Rendabel

“Dan is er nog een laatste misvatting te benoemen”, zegt Van Geest. “Dat een andere modaliteit altijd duurder is dan wegvervoer. In onze ervaring is de binnenvaart sowieso goedkoper. Zeker op de langere afstanden. Natuurlijk zijn er extra handelingen nodig bij de overslagterminals, maar wij zoeken dan uit hoe dat het voordeligst kan.”

Lees het volledige artikel van Evofenedex hier.

Misschien ook interessant voor jou

Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

21 - 03 - 2024
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

Met de trein op trainingskamp

13 - 03 - 2024
BEAT Cycling Club als eerste ploeg met de trein op TRAINingskamp naar Girona

De Commissie steunt militaire mobiliteitsprojecten met 807 miljoen euro

12 - 02 - 2024
De Commissie steunt militaire mobiliteitsprojecten met 807 miljoen euro

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

VOITH's CargoFlex solution (DAC)

29 - 09 - 2023
Our partner Voith introduces an innovative solution for digital automatic coupling, called CargoFlex. Through this digital automatic coupling, freight wagons, air lines, data and power…

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply