Skip to main content

Genoeg mogelijkheden voor duurzaam vervoer per schip of trein

20-2-2023 Vertraging door files op de weg, de wens of noodzaak om de CO2-uitstoot te reduceren, of streven naar een efficiëntere logistiek. Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is voor ondernemingen om andere modaliteiten dan wegvervoer te onderzoeken, zoals binnenvaart, shortsea en spoorvervoer. Evofenedex helpt ze daarbij met haar Modal Shift Service.

Sinds 2020 biedt Evofenedex de Modal Shift Service aan: ondersteuning voor handels- en logistieke bedrijven die overwegen hun goederen minder over de weg en meer via andere vervoerswijzen te vervoeren. “Dus bijvoorbeeld via de binnenvaart, shortsea of het spoor”, zegt Manous Koopmans, projectleider vervoer bij Evofenedex. “Maar de logistiek van je bedrijf pas je niet zomaar even aan. Daar begeleiden wij de onderneming dan bij. En daarbij kijken we naar het hele plaatje: de kosten, de effecten op de CO2-uitstoot en de gevolgen voor de logistieke operatie.”

Over de modal shift bestaan volgens Koopmans een aantal misvattingen. “Bijvoorbeeld dat je dicht bij een overslagterminal moet zitten om de modal shift rendabel te maken. Dat is echt niet per se nodig. Zeker als we het hebben over de doorlooptijd.”

Een andere misvatting is volgens Koopmans dat wegvervoer altijd de betrouwbaarste en snelste modaliteit is. “In de eerste plaats: wat denk je van alle vertraging door files? Dat zal de komende jaren niet minder worden. En verder hebben wegvervoerders op dit moment natuurlijk veel last van het personeelstekort onder chauffeurs. In de binnenvaart en het spoorvervoer heb je daar niks mee te maken.”

Mankracht

Modal shift vraagt volgens Mark van Geest, ledenadviseur bij Evofenedex, in de eerste plaats om een ‘mental shift’: “De eerste stap is dat bedrijven erover nadenken. Zich realiseren dat overstappen op een andere modaliteit misschien wel gunstiger is voor de onderneming: lagere kosten, snellere transporttijden en sowieso minder CO2-uitstoot. In plaats van dat ze denken: het gaat gewoon goed met mijn vrachtauto’s, waarom zou ik veranderen?” Maar veel bedrijven hebben niet zomaar de mankracht beschikbaar om dit allemaal uit te zoeken, vervolgt Van Geest. “Het kost veel tijd en moeite om bijvoorbeeld de gunstigste route voor een transport uit te zoeken. Wij weten de weg in die wereld, dus wij kunnen dat waarschijnlijk sneller en makkelijker.

Rendabel

“Dan is er nog een laatste misvatting te benoemen”, zegt Van Geest. “Dat een andere modaliteit altijd duurder is dan wegvervoer. In onze ervaring is de binnenvaart sowieso goedkoper. Zeker op de langere afstanden. Natuurlijk zijn er extra handelingen nodig bij de overslagterminals, maar wij zoeken dan uit hoe dat het voordeligst kan.”

Lees het volledige artikel van Evofenedex hier.

Misschien ook interessant voor jou

Focus op spoorvervoer in nieuw hoofdlijnen akkoord

23 - 05 - 2024
Focus op spoorvervoer in nieuw hoofdlijnen akkoord

Spoorvernieuwing Dintelhavenbrug

23 - 05 - 2024
Spoorvernieuwing Dintelhavenbrug

Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

21 - 03 - 2024
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Evolutie spoorgoederenvervoer met DAC

30 - 09 - 2023
Onze partner Voith introduceert een innovatieve oplossing voor digitale automatische koppeling, genaamd CargoFlex. Middels deze digitale automatische koppeling worden goederenwagens, luchtleidingen, data- en stroomleidingen automatisch…

Verslag van Wereldhavendagen 2023 - rail excursie i.s.m. Bertschi, Locomotive Workshop en In2Waste Solutions

4 - 09 - 2023
TIjdens de Wereldhavendagen 2023 hebben 3 succesvolle spoor excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het spoor perspectief te ontdekken. We…

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply