Skip to main content

Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam veertien uur later op de bestemming aan, wat de verbinding volgens de samenwerkende partijen ‘uitermate geschikt’ maakt voor planten die vrijdag vertrekken en maandag vers in de winkel moeten liggen.

Door gebruik te maken van het R2L Platform van VTG is het mogelijk om niet kraanbare trailers op het spoor te zetten. Royal Lemkes en Mandersloot hebben de ambitie om in 2030 een positieve bijdrage te leveren aan het milieu, daarbij hoort ook het op een nog duurzamere wijze transporteren van hun planten. Voor Mandersloot biedt het daarnaast ook kansen voor het efficiënter inzetten van hun materieel en chauffeurs.

Duurzaamheid driver voor modal shift
Ondanks dat planten de wereld mooier en groener maken, heeft de sierteeltsector op het gebied van duurzaamheid nog veel te doen. CO2-uitstoot, chemische middelen, plastic: het kan en moet beter. Royal Lemkes werkt daar samen met hun partners hard aan. “We hebben maar één aarde en daar moeten we zuinig op zijn. Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van planten, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze planten naar klanten”, aldus Michiel van Veen, Director Supply Chain & Business Innovation bij Royal Lemkes. “Alleen samen kunnen we impact maken”.

Al jaren werkt Royal Lemkes samen met Mandersloot voor hun transport richting Polen. Het verduurzamen van deze transport corridor betekent dat de prijs én de leadtime moeten kloppen en dat hun transport partner Mandersloot mee wil bewegen in deze modal shift. Ronald Mandersloot: “Voor ons is duurzaamheid een steeds belangrijker wordend thema. Daarnaast is het vinden van voldoende chauffeurs voor onze internationale ritten een steeds grotere uitdaging, waarvoor deze spoorverbinding een uitstekend alternatief is. Het biedt ons en onze klanten flexibiliteit en een hoge betrouwbaarheid”. Vooraf aan het transport heeft Mandersloot zelf een test uitgevoerd of hun trailer mee kon op het roadraillink (r2L) platform van VTG. Een platform voor het hanteren van niet-kraanbare opleggers. Voor Royal Lemkes is spoorvervoer niet helemaal nieuw. Door een onderzoek van een aantal Off-Road Runners, masterstudenten van Hogeschool Rotterdam, is het onderwerp opnieuw op de kaart gezet wat heeft geleid tot deze eerste trailer per spoor naar Polen.

Supply chain performance blijft gelijk
De trailer is vrijdags vertrokken vanaf Bleiswijk naar Railport Brabant in Tilburg. Daar is de trailer vrijdagavond op het spoor gezet en is zaterdagmiddag aangekomen op de Railterminal Rzepin in Polen. De betrouwbaarheid van de verbinding is op dit moment 99% en de doorlooptijd is 14 uur. Dat betekent dat de verbinding uitermate geschikt is voor planten die vrijdag vertrekken en maandag vers in de winkel moeten liggen. Voor het interne proces van Royal Lemkes zijn geen tot weinig aanpassingen nodig, waardoor de modaliteitsverandering naadloos aansluit bij het bestaande proces. Ook de eindklant is positief over deze duurzame en betrouwbare levering.

Joint Corridor Rotterdam- Polen
Deze testtrailer is een eerste fase in het onderzoek naar het opzetten van een Joint Corridor van Rotterdam naar Polen. Voor het opzetten van een betrouwbare lijnverbinding wordt samengewerkt met andere bloemen en planten verladers om ladingen te kunnen bundelen. Joint Corridors is een concept van het programma Off Road van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding en het aantal planten dat per spoor wordt vervoerd.

Misschien ook interessant voor jou

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

GTS opent directe railverbinding tussen Bari en Rotterdam

23 - 09 - 2021
De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein…

DistriRail: 'Als vervoerder willen we digitaal goed vindbaar zijn.'

21 - 09 - 2021
Voor spooroperator DistriRail, een onderdeel van de D&R Group, is digitalisering belangrijk om de concurrentiepositie te handhaven en versterken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren…

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

21 - 09 - 2021
Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen…

LINEAS start intermodale dienst tussen Gent en Milaan

15 - 09 - 2021
De vrachttreinen van de Belgische spoorvervoerder pendelen vijf keer per week heen en weer tussen Gent en de terminal van Milaan Segrate. Gent is nu…

Testrit Tilburg-Polen: spoor zeer geschikt voor vervoer planten

15 - 09 - 2021
Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply