Skip to main content

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden.

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

‘We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor,’ zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten.’ Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: ‘Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.’

‘Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren’, zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. ‘Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.’

AlbatrosExpress

In de tweede helft van 2021 zal de bestemming Passau in het zuidoosten van Beieren en gelegen aan de grens met Oostenrijk waarschijnlijk worden toegevoegd, als TFG Transfracht een spoorwegverbinding opzet naar deze bestemming. ‘En we willen ook bij Regensburg beginnen’, legt Philipp Best, sales manager van de Duitse spoorvervoerder uit. ‘Het maakt deel uit van ons AlbatrosExpress West netwerk, waar we eind 2020 mee zijn begonnen. Vanwege de capaciteitsproblemen van containerrederijen door de gevolgen van Covid-19 is de internationale positie van Rotterdam alleen maar meer gegroeid. Dus wij merken dat steeds meer klanten niet alleen via de noordelijke en zuidelijke havens van en naar Beieren willen verzenden, maar ook via Rotterdam. Wat betreft import gaat het voornamelijk om consumptiegoederen, wat betreft export gaat het ook om industriële goederen.’

Meest gelezen artikelen

21 september 2021 in Nederlandse sectorleden

Het spoorgoederenvervoer in 2050: De toekomst begint nu

In 2050 is de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector met 90% gedaald. De verdubbeling van het goederenvervoer per spoor heeft daar…
15 september 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

In 10 muisklikken van de weg naar het spoor

De Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot Jaar van het Spoor. In heel Europa worden (online) evenementen georganiseerd en zijn…
11 oktober 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben…
15 september 2021 in Politieke bestuurders

Tijdelijk treinen over de Botlekbrug

Vanaf 30 augustus 2021 zullen er tijdelijk goederentreinen gaan rijden over de Botlekbrug. Voor de definitieve indienststelling van het spoor…
21 september 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen.…

Volgens Philipp Best zijn de nieuwe verbindingen niet alleen goed voor wederzijdse handel, maar ook voor duurzaamheid. ‘Groei in spoorvervoer speelt een belangrijke rol op de weg naar CO2-vrij goederenvervoer in Europa. Met onze reeks aan TFGeco treinoplossingen voor volledig CO2-vrije en neutrale transporten leveren wij reeds een belangrijke bijdrage aan het klimaat. Om deze positieve ontwikkelingen door te zetten zou de spoorweginfrastructuur tussen Rotterdam en Beieren, zoals gepland, op tijd moeten worden uitgebreid. We hebben al last van congestie. Daarnaast moet er meer ruimte worden vrijgemaakt in de steden op de route voor goederenvervoer per spoor, met treinen die minstens 740 meter lang zijn.’

Folder

Om een goed overzicht te geven van de diverse opties voor transport per trein tussen Beieren en Rotterdam, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een duidelijke folder gemaakt. Ingrid Rossmeier: ‘Ik ben erg bij met de nieuwe folder omdat het alle huidige 35 verbindingen laat zien. De folder vermeldt de spoorvervoerders, wanneer ze aankomen en vertrekken en wat hun bestemming is. Meer informatie over de verbindingen (bijv. via welke terminal in Rotterdam) is te vinden op Navigate, waar u ook aansluitend vervoer per schip van en naar Rotterdam toe kunt voegen.’

Misschien ook interessant voor jou

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

GTS opent directe railverbinding tussen Bari en Rotterdam

23 - 09 - 2021
De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein…

DistriRail: 'Als vervoerder willen we digitaal goed vindbaar zijn.'

21 - 09 - 2021
Voor spooroperator DistriRail, een onderdeel van de D&R Group, is digitalisering belangrijk om de concurrentiepositie te handhaven en versterken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren…

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

21 - 09 - 2021
Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen…

LINEAS start intermodale dienst tussen Gent en Milaan

15 - 09 - 2021
De vrachttreinen van de Belgische spoorvervoerder pendelen vijf keer per week heen en weer tussen Gent en de terminal van Milaan Segrate. Gent is nu…

Testrit Tilburg-Polen: spoor zeer geschikt voor vervoer planten

15 - 09 - 2021
Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply