Skip to main content

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden.

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

‘We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor,’ zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten.’ Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: ‘Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.’

‘Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren’, zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. ‘Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.’

AlbatrosExpress

In de tweede helft van 2021 zal de bestemming Passau in het zuidoosten van Beieren en gelegen aan de grens met Oostenrijk waarschijnlijk worden toegevoegd, als TFG Transfracht een spoorwegverbinding opzet naar deze bestemming. ‘En we willen ook bij Regensburg beginnen’, legt Philipp Best, sales manager van de Duitse spoorvervoerder uit. ‘Het maakt deel uit van ons AlbatrosExpress West netwerk, waar we eind 2020 mee zijn begonnen. Vanwege de capaciteitsproblemen van containerrederijen door de gevolgen van Covid-19 is de internationale positie van Rotterdam alleen maar meer gegroeid. Dus wij merken dat steeds meer klanten niet alleen via de noordelijke en zuidelijke havens van en naar Beieren willen verzenden, maar ook via Rotterdam. Wat betreft import gaat het voornamelijk om consumptiegoederen, wat betreft export gaat het ook om industriële goederen.’

Meest recente artikelen

30 mei 2023 in Nederlandse sectorleden

Succesverhaal: Planten en versproducten over het spoor naar Zweden

Naar Zweden met de trein. Van Dijk Flora waagde een modal shift, sinds maart dit jaar gaan de eerste planten…
22 april 2023 in EU Year of skills, Young professionals

Video: Rail talent of the year Matthew Harteveld about the European Year of Skills

The skills of today are not necessary the skills of tomorrow, check out our video together with 'Rail talent' of…
30 maart 2023 in Innovation

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

Sun-Ways, a European startup, has developed a mechanical device that can deploy removable solar panels alongside railway tracks.
24 maart 2023 in Nederlandse sectorleden

Port of Antwerp-Bruges en Port of Amsterdam gaan in zee met Routescanner

Port of Antwerp-Bruges en Port of Amsterdam lanceren ‘direct connections’ van Routescanner op hun website. Dit werd bekendgemaakt tijdens het…
24 maart 2023 in Nederlandse sectorleden

‘Eyes on the future’ with the Year of Skills (Spoorcongres ’23)

The annual Rail Congress (Spoorcongres), themed 'Eyes on the Future,' focused on attracting new talent and young people and developing…

Volgens Philipp Best zijn de nieuwe verbindingen niet alleen goed voor wederzijdse handel, maar ook voor duurzaamheid. ‘Groei in spoorvervoer speelt een belangrijke rol op de weg naar CO2-vrij goederenvervoer in Europa. Met onze reeks aan TFGeco treinoplossingen voor volledig CO2-vrije en neutrale transporten leveren wij reeds een belangrijke bijdrage aan het klimaat. Om deze positieve ontwikkelingen door te zetten zou de spoorweginfrastructuur tussen Rotterdam en Beieren, zoals gepland, op tijd moeten worden uitgebreid. We hebben al last van congestie. Daarnaast moet er meer ruimte worden vrijgemaakt in de steden op de route voor goederenvervoer per spoor, met treinen die minstens 740 meter lang zijn.’

Folder

Om een goed overzicht te geven van de diverse opties voor transport per trein tussen Beieren en Rotterdam, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een duidelijke folder gemaakt. Ingrid Rossmeier: ‘Ik ben erg bij met de nieuwe folder omdat het alle huidige 35 verbindingen laat zien. De folder vermeldt de spoorvervoerders, wanneer ze aankomen en vertrekken en wat hun bestemming is. Meer informatie over de verbindingen (bijv. via welke terminal in Rotterdam) is te vinden op Navigate, waar u ook aansluitend vervoer per schip van en naar Rotterdam toe kunt voegen.’

Misschien ook interessant voor jou

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Alstom and ENGIE to provide first hydrogen-powered freight train to Nestlé Waters France

7 - 12 - 2022
Alstom and ENGIE to provide first hydrogen-powered freight train to Nestlé Waters France.

Swietelsky lanceert Veiligheidsplatform BSAFE

2 - 11 - 2022
Swietelsky lanceert Veiligheidsplatform BSAFE. Met deze 5V’s hopen ze de ambitie samen waar te maken; nul incidenten!

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Succesverhaal: Planten en versproducten over het spoor naar Zweden

30 - 05 - 2023
Naar Zweden met de trein. Van Dijk Flora waagde een modal shift, sinds maart dit jaar gaan de eerste planten over het spoor naar Zweden.…

Video: Rail talent of the year Matthew Harteveld about the European Year of Skills

22 - 04 - 2023
The skills of today are not necessary the skills of tomorrow, check out our video together with 'Rail talent' of the year Matthew Harteveld about…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

30 - 03 - 2023
Sun-Ways, a European startup, has developed a mechanical device that can deploy removable solar panels alongside railway tracks.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply