Skip to main content

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen shuttles per week en dit is vorig jaar gestegen naar dertig. In 2021 zijn er verdere uitbreidingen te melden.

Aangezien steeds meer partijen spoorverbindingen opzetten tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam is de capaciteit ook enorm toegenomen. Aan het begin van dit jaar was deze capaciteit, omgezet in TEU, gestegen tot bijna 200.000 TEU tussen Beieren en de grootste zeehaven van Europa.

Spoorweghaven

‘We zijn erg trots op deze ontwikkelingen en willen in het bijzonder onze klanten bedanken voor het gebruik van het spoor,’ zei Emile Hoogsteden, Vice President Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het laat zien dat Rotterdam zichzelf steeds meer ontwikkelt als een spoorweghaven in Europa. Niet alleen is het aantal nieuwe verbindingen en de frequentie toegenomen, maar ook beginnen meer nieuwe spoorvervoerders hun activiteiten op deze route, waardoor ze nog meer keus creëren voor klanten en een sterker treinproduct neerzetten.’ Naast TX Logistik, Kombiverkehr en European Gateway Services, zijn ERS Railways, Eurogate intermodal, TFG Transfracht/DB Cargo, BTT en IGS Intermodal Container Logistics actief geworden als spoorvervoerders tussen Beieren en de haven van Rotterdam. Emile Hoogsteden vertelt verder: ‘Hoewel we in onze folders niet praten over spottreinen, zijn deze zeker de moeite waard om te vermelden, zoals onder andere, spoorvervoerder Raillogix.’

‘Er rijden dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren’, zegt Ingrid Rossmeier, Vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havendienst Rotterdam. ‘Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München zelfs dertien keer per week.’

AlbatrosExpress

In de tweede helft van 2021 zal de bestemming Passau in het zuidoosten van Beieren en gelegen aan de grens met Oostenrijk waarschijnlijk worden toegevoegd, als TFG Transfracht een spoorwegverbinding opzet naar deze bestemming. ‘En we willen ook bij Regensburg beginnen’, legt Philipp Best, sales manager van de Duitse spoorvervoerder uit. ‘Het maakt deel uit van ons AlbatrosExpress West netwerk, waar we eind 2020 mee zijn begonnen. Vanwege de capaciteitsproblemen van containerrederijen door de gevolgen van Covid-19 is de internationale positie van Rotterdam alleen maar meer gegroeid. Dus wij merken dat steeds meer klanten niet alleen via de noordelijke en zuidelijke havens van en naar Beieren willen verzenden, maar ook via Rotterdam. Wat betreft import gaat het voornamelijk om consumptiegoederen, wat betreft export gaat het ook om industriële goederen.’

Meest recente artikelen

28 juni 2022 in Logistieke dienstverleners en verladers

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie…
13 juni 2022 in Logistieke dienstverleners en verladers

Vlogs: EU Year of Youth

Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met…
16 mei 2022 in Logistieke dienstverleners en verladers

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn…
11 mei 2022 in Logistieke dienstverleners en verladers

ERTMS: het digitale spoorplatform

ERTMS: het digitale spoorplatform. Bij Rail Freight the Future is Ours lees je al het nieuws over de spoorgoederen sector…
1 mei 2022 in Logistieke dienstverleners en verladers

Terugblik Spoorcongres 2022

We kijken terug op weer een mooie editie van het Spoorcongres. Tijdens het Spoorcongres is de rode loper uitgelegd voor…

Volgens Philipp Best zijn de nieuwe verbindingen niet alleen goed voor wederzijdse handel, maar ook voor duurzaamheid. ‘Groei in spoorvervoer speelt een belangrijke rol op de weg naar CO2-vrij goederenvervoer in Europa. Met onze reeks aan TFGeco treinoplossingen voor volledig CO2-vrije en neutrale transporten leveren wij reeds een belangrijke bijdrage aan het klimaat. Om deze positieve ontwikkelingen door te zetten zou de spoorweginfrastructuur tussen Rotterdam en Beieren, zoals gepland, op tijd moeten worden uitgebreid. We hebben al last van congestie. Daarnaast moet er meer ruimte worden vrijgemaakt in de steden op de route voor goederenvervoer per spoor, met treinen die minstens 740 meter lang zijn.’

Folder

Om een goed overzicht te geven van de diverse opties voor transport per trein tussen Beieren en Rotterdam, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een duidelijke folder gemaakt. Ingrid Rossmeier: ‘Ik ben erg bij met de nieuwe folder omdat het alle huidige 35 verbindingen laat zien. De folder vermeldt de spoorvervoerders, wanneer ze aankomen en vertrekken en wat hun bestemming is. Meer informatie over de verbindingen (bijv. via welke terminal in Rotterdam) is te vinden op Navigate, waar u ook aansluitend vervoer per schip van en naar Rotterdam toe kunt voegen.’

Misschien ook interessant voor jou

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Optimizing water and foam jets for emergency routes

23 - 11 - 2021
For the five railway yards in the Port of Rotterdam, ProRail makes clever use of a computer model to determine from which distance it is…

Theemswegtracé: The end of a bottleneck

12 - 11 - 2021
For years, the Caland Bridge has been a severe bottleneck for rail freight in and out of the Port of Rotterdam. With the opening of…

On the green track part 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

On the green track part 2: Electrolux

9 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply