Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het bedrijf een eigen spooraansluiting op het terrein in de haven van Moerdijk. Hierdoor is het bedrijf in staat om jaarlijks 1000 vrachtwagens van de weg te houden, worden goederenstromen gebundeld en kunnen leveranciers in Duitsland beter worden bediend.
Zwaar transport, zoals staal, is makkelijker te vervoeren per spoor dan over de weg, vooral over lange afstanden. Op deze manier is Port of Moerdijk verbonden met Europa en de rest van Europa. De ambitie van Port of Moerdijk is om het goederenvervoer via het spoor uit te breiden, onder andere door uitbreiding van het emplacement. Hiermee wil het havenbedrijf in 2030 zesduizend treinen per jaar faciliteren. Het havenbedrijf houdt nauw contact met belangrijke stakeholders zoals ProRail en waar mogelijk attendeert het klanten op de modal shift subsidieregelingen vanuit het rijk of vanuit Europa.
Benieuwd naar de showcase die wij in samenwerking met Rail Cargo information Netherlands hebben ontwikkeld? Bekijk de video dan hieronder:
Poll
Poll 1: meer gebruik SGV
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Neem contact op
Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.