Skip to main content

Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: “Als dat bedrijf in het Havengebied van Rotterdam staat, wordt er zeven dagen per week en 24 uur per dag gewerkt. Daarom overleggen wij met bedrijven om te horen wanneer welke afsluiting hen het minste treft en passen we waar mogelijk onze planning aan.”

Vier overwegen

In het weekend van 2 en 3 oktober was er zo’n afsluiting aan het begin van het Europoortterrein. Aannemer DuraVermeer verving er voor ProRail onder meer vier overwegen. Noodzakelijk werk maar het betekende wel dat de toegangswegen tot het terrein dicht waren, met als gevolg dat bedrijven op dat terrein niet bereikbaar zouden zijn en hun aangekomen goederencontainers niet konden doorvoeren. Ook personeel zou niet van en naar het werk kunnen.

Overleg

Ben: “Daarom bespreekt ProRail het werk dat gedaan moet worden, ruim op tijd in het Regulier Gebruikers Overleg met stakeholders zoals vervoerders, verladers, bedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam. Zij kijken dan in hun bedrijfsplanning wanneer werkzaamheden aan het spoor voor hen de minste overlast oplevert. In dit geval kwamen bedrijven op het Europoortterrein met de vraag om deze vier overwegen te clusteren, dus in één weekend te vervangen. Om het werk te optimaliseren is ook besloten gelijktijdig twee wissels te vervangen. Liever in één keer meer hinder dan over langere tijd minder hinder.”

Infra op Orde

Edwin Verkerk, programmamanager Capaciteit voor Beheer bij ProRail, is voorzitter van het Regulier Gebruikers Overleg van Infra op Orde. Hij vertelde bij eerdere werkzaamheden in het Havengebied al over de praktische voordelen van dit overleg. Het is speciaal ingericht voor de projecten van het programma Infra op Orde. Hiermee wordt de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde gebracht. Vanwege achterstallig onderhoud moesten deze projecten nog dit jaar worden uitgevoerd. Medio 2020 is begonnen met de aanbesteding en aan het eind van 2021 zullen ruim 50 overwegen zijn vernieuwd, 25 wissels vervangen en veel kilometers spoor vernieuwd.

Trots

Projectmanager Ben: “We zijn nu bijna klaar met alle urgente zaken die dit jaar moesten gebeuren. Ik ben er trots op dat we al zover zijn, het is een enorme hoeveelheid werk in korte tijd. En het succes van deze projecten staat of valt met de afstemming en samenwerking met alle betrokkenen.”

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

ERTMS: het digitale spoorplatform

11 - 05 - 2022
ERTMS: het digitale spoorplatform. Bij Rail Freight the Future is Ours lees je al het nieuws over de spoorgoederen sector op gebied van innovatie, infrastructuur…

Terugblik Spoorcongres 2022

1 - 05 - 2022
We kijken terug op weer een mooie editie van het Spoorcongres. Tijdens het Spoorcongres is de rode loper uitgelegd voor alle railsterren en is uitgebreid…

Digitalisering spoorgoederenvervoer van start

12 - 04 - 2022
Het spoorgoederenvervoer, de rail sector, digitaliseert nu ook in de Port of Rotterdam. Dit gebeurt vanwege de duurzaamheidsdoelstellingen vanuit de Europese Unie.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply