Skip to main content

Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: “Als dat bedrijf in het Havengebied van Rotterdam staat, wordt er zeven dagen per week en 24 uur per dag gewerkt. Daarom overleggen wij met bedrijven om te horen wanneer welke afsluiting hen het minste treft en passen we waar mogelijk onze planning aan.”

Vier overwegen

In het weekend van 2 en 3 oktober was er zo’n afsluiting aan het begin van het Europoortterrein. Aannemer DuraVermeer verving er voor ProRail onder meer vier overwegen. Noodzakelijk werk maar het betekende wel dat de toegangswegen tot het terrein dicht waren, met als gevolg dat bedrijven op dat terrein niet bereikbaar zouden zijn en hun aangekomen goederencontainers niet konden doorvoeren. Ook personeel zou niet van en naar het werk kunnen.

Overleg

Ben: “Daarom bespreekt ProRail het werk dat gedaan moet worden, ruim op tijd in het Regulier Gebruikers Overleg met stakeholders zoals vervoerders, verladers, bedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam. Zij kijken dan in hun bedrijfsplanning wanneer werkzaamheden aan het spoor voor hen de minste overlast oplevert. In dit geval kwamen bedrijven op het Europoortterrein met de vraag om deze vier overwegen te clusteren, dus in één weekend te vervangen. Om het werk te optimaliseren is ook besloten gelijktijdig twee wissels te vervangen. Liever in één keer meer hinder dan over langere tijd minder hinder.”

Infra op Orde

Edwin Verkerk, programmamanager Capaciteit voor Beheer bij ProRail, is voorzitter van het Regulier Gebruikers Overleg van Infra op Orde. Hij vertelde bij eerdere werkzaamheden in het Havengebied al over de praktische voordelen van dit overleg. Het is speciaal ingericht voor de projecten van het programma Infra op Orde. Hiermee wordt de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde gebracht. Vanwege achterstallig onderhoud moesten deze projecten nog dit jaar worden uitgevoerd. Medio 2020 is begonnen met de aanbesteding en aan het eind van 2021 zullen ruim 50 overwegen zijn vernieuwd, 25 wissels vervangen en veel kilometers spoor vernieuwd.

Trots

Projectmanager Ben: “We zijn nu bijna klaar met alle urgente zaken die dit jaar moesten gebeuren. Ik ben er trots op dat we al zover zijn, het is een enorme hoeveelheid werk in korte tijd. En het succes van deze projecten staat of valt met de afstemming en samenwerking met alle betrokkenen.”

Misschien ook interessant voor jou

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

GTS opent directe railverbinding tussen Bari en Rotterdam

23 - 09 - 2021
De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

GTS opent directe railverbinding tussen Bari en Rotterdam

23 - 09 - 2021
De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein…

DistriRail: 'Als vervoerder willen we digitaal goed vindbaar zijn.'

21 - 09 - 2021
Voor spooroperator DistriRail, een onderdeel van de D&R Group, is digitalisering belangrijk om de concurrentiepositie te handhaven en versterken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren…

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

21 - 09 - 2021
Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen…

LINEAS start intermodale dienst tussen Gent en Milaan

15 - 09 - 2021
De vrachttreinen van de Belgische spoorvervoerder pendelen vijf keer per week heen en weer tussen Gent en de terminal van Milaan Segrate. Gent is nu…

Testrit Tilburg-Polen: spoor zeer geschikt voor vervoer planten

15 - 09 - 2021
Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply