Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: “Als dat bedrijf in het Havengebied van Rotterdam staat, wordt er zeven dagen per week en 24 uur per dag gewerkt. Daarom overleggen wij met bedrijven om te horen wanneer welke afsluiting hen het minste treft en passen we waar mogelijk onze planning aan.”
Vier overwegen
In het weekend van 2 en 3 oktober was er zo’n afsluiting aan het begin van het Europoortterrein. Aannemer DuraVermeer verving er voor ProRail onder meer vier overwegen. Noodzakelijk werk maar het betekende wel dat de toegangswegen tot het terrein dicht waren, met als gevolg dat bedrijven op dat terrein niet bereikbaar zouden zijn en hun aangekomen goederencontainers niet konden doorvoeren. Ook personeel zou niet van en naar het werk kunnen.
Overleg
Ben: “Daarom bespreekt ProRail het werk dat gedaan moet worden, ruim op tijd in het Regulier Gebruikers Overleg met stakeholders zoals vervoerders, verladers, bedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam. Zij kijken dan in hun bedrijfsplanning wanneer werkzaamheden aan het spoor voor hen de minste overlast oplevert. In dit geval kwamen bedrijven op het Europoortterrein met de vraag om deze vier overwegen te clusteren, dus in één weekend te vervangen. Om het werk te optimaliseren is ook besloten gelijktijdig twee wissels te vervangen. Liever in één keer meer hinder dan over langere tijd minder hinder.”
Infra op Orde
Edwin Verkerk, programmamanager Capaciteit voor Beheer bij ProRail, is voorzitter van het Regulier Gebruikers Overleg van Infra op Orde. Hij vertelde bij eerdere werkzaamheden in het Havengebied al over de praktische voordelen van dit overleg. Het is speciaal ingericht voor de projecten van het programma Infra op Orde. Hiermee wordt de infrastructuur in het Rotterdamse Havengebied versneld op orde gebracht. Vanwege achterstallig onderhoud moesten deze projecten nog dit jaar worden uitgevoerd. Medio 2020 is begonnen met de aanbesteding en aan het eind van 2021 zullen ruim 50 overwegen zijn vernieuwd, 25 wissels vervangen en veel kilometers spoor vernieuwd.
Trots
Projectmanager Ben: “We zijn nu bijna klaar met alle urgente zaken die dit jaar moesten gebeuren. Ik ben er trots op dat we al zover zijn, het is een enorme hoeveelheid werk in korte tijd. En het succes van deze projecten staat of valt met de afstemming en samenwerking met alle betrokkenen.”
Poll
Poll 1: meer gebruik SGV
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Neem contact op
Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.