Skip to main content

Vorig jaar heeft de railgoederensector het initiatief Rail Freight, The Future is Ours gelanceerd. Hiermee beogen we meer positieve aandacht te genereren voor het spoorgoederenvervoer en groei van de sector te koppelen aan de klimaatdoelstellingen. Met de Rail Terminal Round table organiseren we dialogen om hier concreet invulling aan te geven. Tijdens de eerste round table in samenwerking met OOC Terminals in Oss zijn de perspectieven vanuit verlader, logistiek dienstverlener en de gemeente besproken en is gekeken naar wat er nodig is om samen aan een strategische agenda te bouwen.

Ambities en uitdagingen voor de haven van Oss

In de haven van Oss, waar OOC gevestigd is, zijn de afgelopen jaren op veel fronten verbeteringen doorgevoerd. Als tri-modale haven waar spoor, weg en water direct aan elkaar verbonden zijn, maakt OOC het voor grote verladers zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk om hun goederenvervoer via water en/of spoor milieuvriendelijker -tot zelfs energieneutraal-, in te richten. Om te kunnen blijven voorzien in de groeiende vraag naar alternatieve modaliteiten, zal de haven van Oss wel moeten worden doorontwikkeld. ‘’Het is de ambitie van OOC om de verbindingen tussen spoor, weg en water zo aantrekkelijk mogelijk te maken en zo bij te kunnen dragen aan maatschappelijke doelen en een beter leef- én economisch klimaat.’’ – aldus Eric Nooijen, Directeur bij OOC Terminals B.V. en Rail Person Of The Year 2021.

Voor de gemeente Oss is mobiliteit een belangrijke prioriteit. ‘’Als we kijken naar verstedelijking in de Spoorzone van Oss is het mobiliteitsvraagstuk een belangrijk opgave. Het zal extra uitdagingen opleveren voor bereikbaarheid en leefbaarheid bij spoor en stations. Daarbij moeten we ook kijken hoe het spoorgoederenvervoer een betere invulling kan krijgen’’ – aldus Ewout Fennis, Strategisch adviseur Mobiliteit at gemeente Oss. Ook Frank den Brok, Wethouder Economie & Financiën bij Gemeente Oss geeft aan dat Oss meer op de kaart mag komen wat betreft de ontwikkeling van het spoor; ‘’We moeten voorkomen dat het spoorgoederenvervoer het ondergeschoven kind wordt ten opzichte van het personenvervoer. We nemen als gemeente een aanjagende rol aan om het bedrijfsleven te faciliteren. Op lokaal niveau voert echter momenteel de vraag naar extra woningen de boventoon. De ambities zijn soms lastig te koppelen aan de behoefte om meer ruimte voor het spoor te creëren. Tegelijk biedt de aanwezigheid van het goederenvervoer juist ook kansen om het reizigersvervoer te verbeteren. Op die manier zijn er koppelkansen te maken.”

Direct verbonden met het Europese binnenland

OOC kijkt met grote Europese verladers die aan het spoor zijn ontsloten hoe de goederenstromen op het spoor Europa in kunnen komen. Zo wordt in samenwerking met Teuro Granen de graanstroom vanuit Oost- Europa geoptimaliseerd. Het bedrijf laat momenteel één trein per dag vanuit Oost-Europa richting Nederland rijden. ‘’Het unieke aan de terminal in Oss is dat het een optimale verbinding van het spoor, naar het water en de weg biedt. Hierdoor kunnen we ons graan zo duurzaam en efficiënt mogelijk tot aan de eindbestemming transporteren’’ – aldus Maykel van Dongen, Directeur bij Teuro Granen. Hij vervolgt, ‘’Dankzij het duurzame karakter van railvervoer en met de green deal in aantocht, geloven we dat dit de modaliteit is van de toekomst en blijven we hier dan ook vol op inzetten.’’

De samenwerking met Teuro Granen dient als toonbeeld voor hoe ook andere ladingstromen kunnen verlopen. Daarom is de wens van OOC Terminals om ruimte te creëren voor meer ladingstromen en zo te kunnen voldoen aan de behoefte van verladers vanuit de hele provincie. ‘’Vanuit de fabrieken in het binnenland van Europa kunnen treinen direct aankomen in Oss om vervolgens de goederen over te laden op een binnenvaartschip voor eindbestemming. Hiermee haal je trucks van de weg en ontsluit je mobiliteitsnetwerken optimaal.’’ – aldus Eric Nooijen. De haven van Oss wordt hierdoor steeds meer herkent als een knooppunt in Europa waar spoor en water direct aan elkaar verbonden zijn en bulk activiteiten dus optimaal kunnen plaatsvinden.

 

Samen werken aan een strategische agenda

Om invulling te geven aan de gezamenlijke agenda is het belangrijk om de impact van het spoorgoederenvervoer op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau duidelijk te maken. Vanuit de provincies is modal shift één van de belangrijke speerpunten. ‘’Als we kijken naar de spoorlijnen is het goed om te realiseren dat deze ook door steden lopen en we daarom juist de balans moeten vinden in het personenvervoer en goederenvervoer. Leefbaarheid, economie en verstedelijking komen hierin samen.’’ – aldus Stefan Sels, Procesmanager Goederenvervoer / Gebiedsregisseur Mobiliteit West-Brabant bij Provincie Noord-Brabant. Deze round table bood de bouwstenen om samen te kijken én te werken aan mogelijkheden voor het spoorgoederenvervoer.

 

Deelnemers:

  • Eric Nooijen, Railperson 2021 – Directeur bij OOC terminal Oss
  • Maykel van Dongen – Directeur bij Teuro Granen
  • Stefan Sels – Procesmanager Goederenvervoer/ Gebiedsregisseur Mobiliteit West-Brabant
  • Frank den Brok – Wethouder Economie & Financiën Gemeente Oss
  • Ewout Fennis – Strategisch adviseur Mobiliteit bij Gemeente Oss
  • Caroline Koiter – Directeur Rail Cargo information Netherlands
  • Wietse Bruinsma – Marketing & Communicatie Rail Cargo information Netherlands
Rail Cargo Wietse Bruinsma Caroline Koiter

Misschien ook interessant voor jou

Sein op groen voor de Maasvlakte shuttle van Trimodal Europe B.V.

30 - 09 - 2022
Sinds eind juli is de Maasvlakte Shuttle van Trimodal Europe operationeel. De trein onderhoudt acht keer per week een dienst tussen het Rail Service Centrum…

Verslag van Wereldhavendagen 2022 - rail excursie i.s.m. Bertschi Rotterdam

5 - 09 - 2022
Tijdens de wereldhavendagen hebben we in samenwerking met Bertschi en Prorail een succesvolle excursie georganiseerd waar bezoekers de mogelijkheid hebben gekregen om de Rotterdamse haven…

Showcase - Solines B.V. & Port of Moerdijk

22 - 08 - 2022
Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Sein op groen voor de Maasvlakte shuttle van Trimodal Europe B.V.

30 - 09 - 2022
Sinds eind juli is de Maasvlakte Shuttle van Trimodal Europe operationeel. De trein onderhoudt acht keer per week een dienst tussen het Rail Service Centrum…

Verslag van Wereldhavendagen 2022 - rail excursie i.s.m. Bertschi Rotterdam

5 - 09 - 2022
Tijdens de wereldhavendagen hebben we in samenwerking met Bertschi en Prorail een succesvolle excursie georganiseerd waar bezoekers de mogelijkheid hebben gekregen om de Rotterdamse haven…

Showcase - Solines B.V. & Port of Moerdijk

22 - 08 - 2022
Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het…

Rail Terminal Roundtable – OOC Terminals B.V. (Oss)

17 - 08 - 2022
Tijdens de eerste round table in samenwerking met OOC Terminals in Oss zijn de perspectieven vanuit verlader, logistiek dienstverlener en de gemeente besproken.

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply