Skip to main content

Vorig jaar heeft de railgoederensector het initiatief Rail Freight, The Future is Ours gelanceerd. Hiermee beogen we meer positieve aandacht te genereren voor het spoorgoederenvervoer en groei van de sector te koppelen aan de klimaatdoelstellingen. Met de Rail Terminal Round table organiseren we dialogen om hier concreet invulling aan te geven. Tijdens de eerste round table in samenwerking met OOC Terminals in Oss zijn de perspectieven vanuit verlader, logistiek dienstverlener en de gemeente besproken en is gekeken naar wat er nodig is om samen aan een strategische agenda te bouwen.

Ambities en uitdagingen voor de haven van Oss

In de haven van Oss, waar OOC gevestigd is, zijn de afgelopen jaren op veel fronten verbeteringen doorgevoerd. Als tri-modale haven waar spoor, weg en water direct aan elkaar verbonden zijn, maakt OOC het voor grote verladers zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk om hun goederenvervoer via water en/of spoor milieuvriendelijker -tot zelfs energieneutraal-, in te richten. Om te kunnen blijven voorzien in de groeiende vraag naar alternatieve modaliteiten, zal de haven van Oss wel moeten worden doorontwikkeld. ‘’Het is de ambitie van OOC om de verbindingen tussen spoor, weg en water zo aantrekkelijk mogelijk te maken en zo bij te kunnen dragen aan maatschappelijke doelen en een beter leef- én economisch klimaat.’’ – aldus Eric Nooijen, Directeur bij OOC Terminals B.V. en Rail Person Of The Year 2021.

Voor de gemeente Oss is mobiliteit een belangrijke prioriteit. ‘’Als we kijken naar verstedelijking in de Spoorzone van Oss is het mobiliteitsvraagstuk een belangrijk opgave. Het zal extra uitdagingen opleveren voor bereikbaarheid en leefbaarheid bij spoor en stations. Daarbij moeten we ook kijken hoe het spoorgoederenvervoer een betere invulling kan krijgen’’ – aldus Ewout Fennis, Strategisch adviseur Mobiliteit at gemeente Oss. Ook Frank den Brok, Wethouder Economie & Financiën bij Gemeente Oss geeft aan dat Oss meer op de kaart mag komen wat betreft de ontwikkeling van het spoor; ‘’We moeten voorkomen dat het spoorgoederenvervoer het ondergeschoven kind wordt ten opzichte van het personenvervoer. We nemen als gemeente een aanjagende rol aan om het bedrijfsleven te faciliteren. Op lokaal niveau voert echter momenteel de vraag naar extra woningen de boventoon. De ambities zijn soms lastig te koppelen aan de behoefte om meer ruimte voor het spoor te creëren. Tegelijk biedt de aanwezigheid van het goederenvervoer juist ook kansen om het reizigersvervoer te verbeteren. Op die manier zijn er koppelkansen te maken.”

Direct verbonden met het Europese binnenland

OOC kijkt met grote Europese verladers die aan het spoor zijn ontsloten hoe de goederenstromen op het spoor Europa in kunnen komen. Zo wordt in samenwerking met Teuro Granen de graanstroom vanuit Oost- Europa geoptimaliseerd. Het bedrijf laat momenteel één trein per dag vanuit Oost-Europa richting Nederland rijden. ‘’Het unieke aan de terminal in Oss is dat het een optimale verbinding van het spoor, naar het water en de weg biedt. Hierdoor kunnen we ons graan zo duurzaam en efficiënt mogelijk tot aan de eindbestemming transporteren’’ – aldus Maykel van Dongen, Directeur bij Teuro Granen. Hij vervolgt, ‘’Dankzij het duurzame karakter van railvervoer en met de green deal in aantocht, geloven we dat dit de modaliteit is van de toekomst en blijven we hier dan ook vol op inzetten.’’

De samenwerking met Teuro Granen dient als toonbeeld voor hoe ook andere ladingstromen kunnen verlopen. Daarom is de wens van OOC Terminals om ruimte te creëren voor meer ladingstromen en zo te kunnen voldoen aan de behoefte van verladers vanuit de hele provincie. ‘’Vanuit de fabrieken in het binnenland van Europa kunnen treinen direct aankomen in Oss om vervolgens de goederen over te laden op een binnenvaartschip voor eindbestemming. Hiermee haal je trucks van de weg en ontsluit je mobiliteitsnetwerken optimaal.’’ – aldus Eric Nooijen. De haven van Oss wordt hierdoor steeds meer herkent als een knooppunt in Europa waar spoor en water direct aan elkaar verbonden zijn en bulk activiteiten dus optimaal kunnen plaatsvinden.

 

Samen werken aan een strategische agenda

Om invulling te geven aan de gezamenlijke agenda is het belangrijk om de impact van het spoorgoederenvervoer op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau duidelijk te maken. Vanuit de provincies is modal shift één van de belangrijke speerpunten. ‘’Als we kijken naar de spoorlijnen is het goed om te realiseren dat deze ook door steden lopen en we daarom juist de balans moeten vinden in het personenvervoer en goederenvervoer. Leefbaarheid, economie en verstedelijking komen hierin samen.’’ – aldus Stefan Sels, Procesmanager Goederenvervoer / Gebiedsregisseur Mobiliteit West-Brabant bij Provincie Noord-Brabant. Deze round table bood de bouwstenen om samen te kijken én te werken aan mogelijkheden voor het spoorgoederenvervoer.

 

Deelnemers:

  • Eric Nooijen, Railperson 2021 – Directeur bij OOC terminal Oss
  • Maykel van Dongen – Directeur bij Teuro Granen
  • Stefan Sels – Procesmanager Goederenvervoer/ Gebiedsregisseur Mobiliteit West-Brabant
  • Frank den Brok – Wethouder Economie & Financiën Gemeente Oss
  • Ewout Fennis – Strategisch adviseur Mobiliteit bij Gemeente Oss
  • Caroline Koiter – Directeur Rail Cargo information Netherlands
  • Wietse Bruinsma – Marketing & Communicatie Rail Cargo information Netherlands
Rail Cargo Wietse Bruinsma Caroline Koiter

Misschien ook interessant voor jou

Nieuwe Dam2Dam Shuttle verbindt de havens van Amsterdam en Rotterdam via duurzame spoorverbinding

14 - 09 - 2024
De havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam versterken hun samenwerking door de Dam2Dam shuttle toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road.

ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

7 - 08 - 2024
ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

3 - 07 - 2024
Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

VOITH's CargoFlex solution (DAC)

29 - 09 - 2023
Our partner Voith introduces an innovative solution for digital automatic coupling, called CargoFlex. Through this digital automatic coupling, freight wagons, air lines, data and power…

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply