Skip to main content

Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar intermodaal vervoer. Terwijl er eigenlijk alleen voordelen zijn. In deze serie spreken we met verladers die de stap al hebben gemaakt.

Tekst: Marco Barneveld

Met alle ogen van de wereld gericht op de COP26 in Glasgow is een ding duidelijk: het spoorgoederenvervoer is dé manier om klimaatwinst en de gestelde klimaatdoelstellingen te behalen. Sterker, meer vervoer over het spoor moet, willen we de klimaatdoelstellingen ook echt halen. Immers, transport is verantwoordelijk voor 25% van de CO2-emissies. Het spoor is daar maar voor 0,4% verantwoordelijk voor.

Gelukkig zijn er al veel toonaangevende bedrijven die de overstap van de weg naar intermodaal vervoer hebben gemaakt.

“De voordelen zijn immens”


Bedrijf?
Swinkels Family Brewers
Produceert? Bieren als Bavaria, Swinckels en Palm
Wie? Fred Hooft, Global Logistics Manager

Waarom intermodaal?
“Als familiebedrijf ziet Swinkels het als hun plicht om ervoor te zorgen dat na onze generatie nog talloze generaties kunnen genieten. Swinkels wil groeien, maar wel duurzaam.”

Jullie waren echte pioniers op intermodaal gebied, begreep ik…
“Ja, dat klopt. We waren een van de eersten die gebruik maakten van intermodaal vervoer naar Spanje bijvoorbeeld.”

Wanneer is Swinkels begonnen met intermodaal vervoer?
“Toen ik in 2008 begon bij wat toen nog Bavaria heette. We deden toen al veel export. Ik werd aangesteld om het transport beter te regelen. Aan intermodaal vervoer zitten heel veel voordelen. De CO2-besparing is er daar een van.

Hoe groot is die CO2-besparing?
“Per jaar vervoeren we intermodaal per spoor en weg zo’n tienduizend containers in Europa. Dat is een reductie van dertig tot veertig procent aan CO2 ten opzichte van alleen per weg. Dat is enorm. Alleen daarom zouden bedrijven zich al moeten verdiepen in de verschillende logistieke opties.”

Wow. Dat is inderdaad enorm. Zie je meer voordelen?
“Jazeker. De payload is veel hoger. Per truck is dat tweeëntwintig ton. Per wagon is dat enkele tonnen hoger, afhankelijk van het land. Maar het is ook veel beter te sturen. Bij een vrachtwagen is het lastig om op uren af te spreken. Je weet niet wat voor vertragingen de vrachtwagens ondervinden. Met de trein duurt het wel iets langer, maar je kunt wel perfect timen. Je weet wanneer een trein bij een terminal aankomt. Die laatste dertig à veertig kilometer is niet zo ingewikkeld om op uren af te spreken. Daardoor hoeft de klant niet de hele dag te wachten op een lading maar weet hij perfect wanneer onze lading aankomt. De transit tijd is lager, maar op performance gebied zijn we er flink op vooruit gegaan. Daar komt nog bij dat de beschikbaarheid van vrachtwagenchauffeurs erg achteruit gegaan is. Daar hebben wij veel minder last van. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen.”

Is er iets wat je graag verbeterd zou zien?
“Dat we ook op plekken waar het nu nog niet kan, intermodaal zouden kunnen bedienen. Ik ben bijvoorbeeld al heel lang op zoek naar een connectie in Noord-Frankrijk. Dat is jammer want we zouden ons intermodale vervoer graag nog meer uitbreiden. Maar het is erg lastig om een partij te vinden die het hele pakket afhandelt.”

Wat bedoel je precies met dat laatste?
“Dat wij altijd met één partij werken voor het voortransport, railtransport en natransport. Dat werkt nu eenmaal het meest soepel omdat er nergens miscommunicatie is in het traject. Wanneer je met één partij werkt, is alles beter op elkaar afgestemd en heb je geen discussie. Dat is prettig.”

Heb je tips voor ondernemingen die interesse hebben in intermodaal vervoer?
“Met één partij werken, is mijn eerste tip. Daarnaast zou ik iedereen aanraden om eens te gaan praten en de mogelijkheden te onderzoeken. En niet bang zijn. Want ik begrijp van collega’s bij andere bedrijven dat sommige logistiek managers dat soms zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Goede partijen die alles van A tot Z voor je regelen, zijn er genoeg. En de voordelen op alle vlakken zijn immens. En het klimaat komt daarbij zeker niet op de laatste plaats. We zijn het eigenlijk verplicht aan toekomstige generaties.”

Misschien ook interessant voor jou

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Blusafstand-optimalisatie voor calamiteitenwegen

23 - 11 - 2021
Voor de vijf emplacementen in de Rotterdamse haven maakt ProRail slim gebruik van een computermodel om te bepalen of je onder verschillende weersomstandigheden op elk…

Theemswegtracé: Het einde van een knelpunt

12 - 11 - 2021
Sinds jaar en dag was de Calandbrug een tergend knelpunt in -en uit de Rotterdamse Haven voor het spoorgoederenvervoer. Met de opening van het Theemswegtracé…

Op het groene spoor deel 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply