Skip to main content

Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar intermodaal vervoer. Terwijl er eigenlijk alleen voordelen zijn. In deze serie spreken we met verladers die de stap al hebben gemaakt.

Tekst: Marco Barneveld

Met alle ogen van de wereld gericht op de COP26 in Glasgow is een ding duidelijk: het spoorgoederenvervoer is dé manier om klimaatwinst en de gestelde klimaatdoelstellingen te behalen. Sterker, meer vervoer over het spoor moet, willen we de klimaatdoelstellingen ook echt halen. Immers, transport is verantwoordelijk voor 25% van de CO2-emissies. Het spoor is daar maar voor 0,4% verantwoordelijk voor.

Gelukkig zijn er al veel toonaangevende bedrijven die de overstap van de weg naar intermodaal vervoer hebben gemaakt.

“De voordelen zijn immens”


Bedrijf?
Swinkels Family Brewers
Produceert? Bieren als Bavaria, Swinckels en Palm
Wie? Fred Hooft, Global Logistics Manager

Waarom intermodaal?
“Als familiebedrijf ziet Swinkels het als hun plicht om ervoor te zorgen dat na onze generatie nog talloze generaties kunnen genieten. Swinkels wil groeien, maar wel duurzaam.”

Jullie waren echte pioniers op intermodaal gebied, begreep ik…
“Ja, dat klopt. We waren een van de eersten die gebruik maakten van intermodaal vervoer naar Spanje bijvoorbeeld.”

Wanneer is Swinkels begonnen met intermodaal vervoer?
“Toen ik in 2008 begon bij wat toen nog Bavaria heette. We deden toen al veel export. Ik werd aangesteld om het transport beter te regelen. Aan intermodaal vervoer zitten heel veel voordelen. De CO2-besparing is er daar een van.

Hoe groot is die CO2-besparing?
“Per jaar vervoeren we intermodaal per spoor en weg zo’n tienduizend containers in Europa. Dat is een reductie van dertig tot veertig procent aan CO2 ten opzichte van alleen per weg. Dat is enorm. Alleen daarom zouden bedrijven zich al moeten verdiepen in de verschillende logistieke opties.”

Wow. Dat is inderdaad enorm. Zie je meer voordelen?
“Jazeker. De payload is veel hoger. Per truck is dat tweeëntwintig ton. Per wagon is dat enkele tonnen hoger, afhankelijk van het land. Maar het is ook veel beter te sturen. Bij een vrachtwagen is het lastig om op uren af te spreken. Je weet niet wat voor vertragingen de vrachtwagens ondervinden. Met de trein duurt het wel iets langer, maar je kunt wel perfect timen. Je weet wanneer een trein bij een terminal aankomt. Die laatste dertig à veertig kilometer is niet zo ingewikkeld om op uren af te spreken. Daardoor hoeft de klant niet de hele dag te wachten op een lading maar weet hij perfect wanneer onze lading aankomt. De transit tijd is lager, maar op performance gebied zijn we er flink op vooruit gegaan. Daar komt nog bij dat de beschikbaarheid van vrachtwagenchauffeurs erg achteruit gegaan is. Daar hebben wij veel minder last van. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen.”

Is er iets wat je graag verbeterd zou zien?
“Dat we ook op plekken waar het nu nog niet kan, intermodaal zouden kunnen bedienen. Ik ben bijvoorbeeld al heel lang op zoek naar een connectie in Noord-Frankrijk. Dat is jammer want we zouden ons intermodale vervoer graag nog meer uitbreiden. Maar het is erg lastig om een partij te vinden die het hele pakket afhandelt.”

Wat bedoel je precies met dat laatste?
“Dat wij altijd met één partij werken voor het voortransport, railtransport en natransport. Dat werkt nu eenmaal het meest soepel omdat er nergens miscommunicatie is in het traject. Wanneer je met één partij werkt, is alles beter op elkaar afgestemd en heb je geen discussie. Dat is prettig.”

Heb je tips voor ondernemingen die interesse hebben in intermodaal vervoer?
“Met één partij werken, is mijn eerste tip. Daarnaast zou ik iedereen aanraden om eens te gaan praten en de mogelijkheden te onderzoeken. En niet bang zijn. Want ik begrijp van collega’s bij andere bedrijven dat sommige logistiek managers dat soms zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Goede partijen die alles van A tot Z voor je regelen, zijn er genoeg. En de voordelen op alle vlakken zijn immens. En het klimaat komt daarbij zeker niet op de laatste plaats. We zijn het eigenlijk verplicht aan toekomstige generaties.”

Misschien ook interessant voor jou

Nieuwe Dam2Dam Shuttle verbindt de havens van Amsterdam en Rotterdam via duurzame spoorverbinding

14 - 09 - 2024
De havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam versterken hun samenwerking door de Dam2Dam shuttle toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road.

ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

7 - 08 - 2024
ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

3 - 07 - 2024
Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Evolutie spoorgoederenvervoer met DAC

30 - 09 - 2023
Onze partner Voith introduceert een innovatieve oplossing voor digitale automatische koppeling, genaamd CargoFlex. Middels deze digitale automatische koppeling worden goederenwagens, luchtleidingen, data- en stroomleidingen automatisch…

Verslag van Wereldhavendagen 2023 - rail excursie i.s.m. Bertschi, Locomotive Workshop en In2Waste Solutions

4 - 09 - 2023
TIjdens de Wereldhavendagen 2023 hebben 3 succesvolle spoor excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het spoor perspectief te ontdekken. We…

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply