Skip to main content

Invoering van de Digitale Automatische Koppeling (Digital Automatic Coupling) als centrale bouwsteen voor automatisering en digitalisering van het spoorgoederenvervoer in Europa.  

De komende maanden zal er door Europa een goederentrein rijden welke is uitgerust met de DAC. DAC verbindt goederenwagons automatisch met elkaar zodat treinen sneller kunnen worden samengesteld. De DAC ontlast het personeel op de rangeerterreinen van fysiek werk, aangezien het manueel vastschroeven tot het verleden behoort. Alle goederentreinen in Europa moeten over tien jaar zijn uitgerust met dezelfde koppelingen. Dit zou onder meer moeten leiden tot 40 procent meer capaciteit op rangeerterreinen.

De DAC is een essentieel element voor de digitalisering van het goederenvervoer per spoor. Tegelijkertijd maakt DAC een betere benutting van de bestaande infrastructuurcapaciteit mogelijk. De verwachting is dat dit meer goederen naar het klimaatvriendelijke spoor brengt. Hiermee dient het als belangrijke bouwsteen voor het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen en het succesvol uitrollen van de modal shift.

‘DAC is een stimulator van innovatie en een versneller van prestaties’

“DAC is the step from the 19th into the 21st century. The rail industry needs to shake up the system – DAC is an enabler of innovation and an accelerator of performance of the European rail freight system.” – Aldus Peter Reinshagen, Managing Director bij Ermewa SA

De Ermewa Group is ambassadeur van Rail Freight, The Future is Ours en tevens onderdeel van het consortium DAC4EU.

Meer informatie via:  https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2022/01/19/goederentrein-met-digitale-automatische-koppeling-start-testrit-door-europa/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202022-03

Misschien ook interessant voor jou

Nieuwe Dam2Dam Shuttle verbindt de havens van Amsterdam en Rotterdam via duurzame spoorverbinding

14 - 09 - 2024
De havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam versterken hun samenwerking door de Dam2Dam shuttle toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road.

ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

7 - 08 - 2024
ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

3 - 07 - 2024
Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Evolutie spoorgoederenvervoer met DAC

30 - 09 - 2023
Onze partner Voith introduceert een innovatieve oplossing voor digitale automatische koppeling, genaamd CargoFlex. Middels deze digitale automatische koppeling worden goederenwagens, luchtleidingen, data- en stroomleidingen automatisch…

Verslag van Wereldhavendagen 2023 - rail excursie i.s.m. Bertschi, Locomotive Workshop en In2Waste Solutions

4 - 09 - 2023
TIjdens de Wereldhavendagen 2023 hebben 3 succesvolle spoor excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het spoor perspectief te ontdekken. We…

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply