Skip to main content

Invoering van de Digitale Automatische Koppeling (Digital Automatic Coupling) als centrale bouwsteen voor automatisering en digitalisering van het spoorgoederenvervoer in Europa.  

De komende maanden zal er door Europa een goederentrein rijden welke is uitgerust met de DAC. DAC verbindt goederenwagons automatisch met elkaar zodat treinen sneller kunnen worden samengesteld. De DAC ontlast het personeel op de rangeerterreinen van fysiek werk, aangezien het manueel vastschroeven tot het verleden behoort. Alle goederentreinen in Europa moeten over tien jaar zijn uitgerust met dezelfde koppelingen. Dit zou onder meer moeten leiden tot 40 procent meer capaciteit op rangeerterreinen.

De DAC is een essentieel element voor de digitalisering van het goederenvervoer per spoor. Tegelijkertijd maakt DAC een betere benutting van de bestaande infrastructuurcapaciteit mogelijk. De verwachting is dat dit meer goederen naar het klimaatvriendelijke spoor brengt. Hiermee dient het als belangrijke bouwsteen voor het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen en het succesvol uitrollen van de modal shift.

‘DAC is een stimulator van innovatie en een versneller van prestaties’

“DAC is the step from the 19th into the 21st century. The rail industry needs to shake up the system – DAC is an enabler of innovation and an accelerator of performance of the European rail freight system.” – Aldus Peter Reinshagen, Managing Director bij Ermewa SA

De Ermewa Group is ambassadeur van Rail Freight, The Future is Ours en tevens onderdeel van het consortium DAC4EU.

Meer informatie via:  https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2022/01/19/goederentrein-met-digitale-automatische-koppeling-start-testrit-door-europa/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202022-03

Misschien ook interessant voor jou

Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

21 - 03 - 2024
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

Met de trein op trainingskamp

13 - 03 - 2024
BEAT Cycling Club als eerste ploeg met de trein op TRAINingskamp naar Girona

De Commissie steunt militaire mobiliteitsprojecten met 807 miljoen euro

12 - 02 - 2024
De Commissie steunt militaire mobiliteitsprojecten met 807 miljoen euro

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

VOITH's CargoFlex solution (DAC)

29 - 09 - 2023
Our partner Voith introduces an innovative solution for digital automatic coupling, called CargoFlex. Through this digital automatic coupling, freight wagons, air lines, data and power…

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply