Skip to main content

De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein vertrekt op zaterdag naar het noorden en komt binnen 72 uur op de eindbestemming aan.

‘Onze directe verbinding is bijzonder geschikt voor ladingen die zeer snel vervoerd moeten worden, zoals voedsel en dranken’, zegt Nick Ahsman, de manager voor Nederland en België bij GTS. ‘Maar via Bari hebben we ook een zeer goede verbinding met Turkije, voor het invoeren van textiel.’ De directe lijndienst Bari-Rotterdam heeft beide kanten op een capaciteit van 33 x 45 ft containers.

De directe pendeldienst is een aanvulling op de bestaande diensten van Bari naar Segrate (bij Milaan) en Piacenza, met indirecte verbindingen naar Rotterdam. Nick Ahsman: ‘We verwachten meer groei van en naar Rotterdam, omdat het de poort is naar het VK, Ierland en het noordwesten van Europa. We zien dat het wegvervoer flink te lijden heeft van het gebrek aan chauffeurs in Europa. Dat zal een positief effect hebben op spoorvervoer. En dat is, met het oog op de CO2-reductie, een win-winsituatie.’

23 locomotieven

GTS is in 1977 opgericht en wordt nu geleid door CEO Alessio Muciaccia. De eerste binnenlandse dienst van het bedrijf begon in 1992 te rijden en GTS is sinds 2007 internationaal actief. Momenteel rijden er binnen Italië 40 intermodale treinen per week op Adriatische routes en nog eens 20 op Tyrreense routes. Op internationaal vlak verbindt GTS met meer dan 40 treinen per week Italië, Nederland, België en Duitsland, en worden middels veerdiensten ook het VK, Ierland, Turkije en Griekenland bediend. Het bedrijf heeft 23 locomotieven, meer dan 400 treinwagons en bijna 3.000 containers van 45 ft in gebruik. GTS, met hoofdkwartier in Bari, heeft meer dan 200 mensen in dienst.

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Optimizing water and foam jets for emergency routes

23 - 11 - 2021
For the five railway yards in the Port of Rotterdam, ProRail makes clever use of a computer model to determine from which distance it is…

Theemswegtracé: The end of a bottleneck

12 - 11 - 2021
For years, the Caland Bridge has been a severe bottleneck for rail freight in and out of the Port of Rotterdam. With the opening of…

On the green track part 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

On the green track part 2: Electrolux

9 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply