Skip to main content

De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein vertrekt op zaterdag naar het noorden en komt binnen 72 uur op de eindbestemming aan.

‘Onze directe verbinding is bijzonder geschikt voor ladingen die zeer snel vervoerd moeten worden, zoals voedsel en dranken’, zegt Nick Ahsman, de manager voor Nederland en België bij GTS. ‘Maar via Bari hebben we ook een zeer goede verbinding met Turkije, voor het invoeren van textiel.’ De directe lijndienst Bari-Rotterdam heeft beide kanten op een capaciteit van 33 x 45 ft containers.

De directe pendeldienst is een aanvulling op de bestaande diensten van Bari naar Segrate (bij Milaan) en Piacenza, met indirecte verbindingen naar Rotterdam. Nick Ahsman: ‘We verwachten meer groei van en naar Rotterdam, omdat het de poort is naar het VK, Ierland en het noordwesten van Europa. We zien dat het wegvervoer flink te lijden heeft van het gebrek aan chauffeurs in Europa. Dat zal een positief effect hebben op spoorvervoer. En dat is, met het oog op de CO2-reductie, een win-winsituatie.’

23 locomotieven

GTS is in 1977 opgericht en wordt nu geleid door CEO Alessio Muciaccia. De eerste binnenlandse dienst van het bedrijf begon in 1992 te rijden en GTS is sinds 2007 internationaal actief. Momenteel rijden er binnen Italië 40 intermodale treinen per week op Adriatische routes en nog eens 20 op Tyrreense routes. Op internationaal vlak verbindt GTS met meer dan 40 treinen per week Italië, Nederland, België en Duitsland, en worden middels veerdiensten ook het VK, Ierland, Turkije en Griekenland bediend. Het bedrijf heeft 23 locomotieven, meer dan 400 treinwagons en bijna 3.000 containers van 45 ft in gebruik. GTS, met hoofdkwartier in Bari, heeft meer dan 200 mensen in dienst.

Misschien ook interessant voor jou

Focus op spoorvervoer in nieuw hoofdlijnen akkoord

23 - 05 - 2024
Focus op spoorvervoer in nieuw hoofdlijnen akkoord

Spoorvernieuwing Dintelhavenbrug

23 - 05 - 2024
Spoorvernieuwing Dintelhavenbrug

Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

21 - 03 - 2024
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Evolutie spoorgoederenvervoer met DAC

30 - 09 - 2023
Onze partner Voith introduceert een innovatieve oplossing voor digitale automatische koppeling, genaamd CargoFlex. Middels deze digitale automatische koppeling worden goederenwagens, luchtleidingen, data- en stroomleidingen automatisch…

Verslag van Wereldhavendagen 2023 - rail excursie i.s.m. Bertschi, Locomotive Workshop en In2Waste Solutions

4 - 09 - 2023
TIjdens de Wereldhavendagen 2023 hebben 3 succesvolle spoor excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het spoor perspectief te ontdekken. We…

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply