Skip to main content

In Europa wordt een forse stijging van het treinverkeer verwacht, onder andere door economische groei en verschuiving van wegverkeer naar het spoor. Die stijging van het treinverkeer op ons toch al volle netwerk in combinatie met snel veranderende marktbehoeftes vraagt een ander en dynamischer proces van capaciteitsverdeling. ProRail bereidt zich al voor op dit nieuwe proces met Time Table Redesign.

Digitalisering noodzakelijk

Cruciaal in deze Europese groeiambities op het spoor zijn digitalisering en automatisering op nationaal en Europees niveau. Denk bijvoorbeeld aan real-time datacommunicatie tussen systemen van vervoerders en infrastructuurbeheerders, een actueel inzicht in vrije capaciteit op Europees niveau en het real-time kunnen maken van een dienstregeling voor een internationale trein. Het digitaliseren van infrastructuurgegevens en het beschikbaar maken op Europees niveau is hierbij noodzakelijk. Momenteel werken de meeste spelers nog vanuit een nationaal perspectief, zijn er veel mensen nodig voor het maken van dienstregelingen en is de reactietijd vaker een kwestie van weken dan van minuten. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Digitaal Capaciteitsmanagement (DCM) wordt gezien als de ontwikkelrichting om binnen de groeiambities een snel en dynamisch proces van capaciteitsverdeling te realiseren. Alle betrokken partijen kunnen zich hier de komende jaren op voorbereiden. ProRail werkt aan deze ambitie vanuit de opgavesturing digitalisering logistieke keten. Voor de investeringen in de IT-systemen van vervoerders en Inframanagers kan gebruik gemaakt van Europese subsidiegelden.

Dienstregeling binnen een halve minuut

Is DCM een ver-van-mijn-bed-show? Floris Visser, programmamanager TTR, zegt: “DCM is een uitdagende ambitie, waar veel geld en tijd voor nodig is. Computersystemen van ProRail moeten worden aangepast of misschien wel worden vervangen. Het zal zeker niet makkelijk worden. Maar aan de andere kant zien we nu al mooie ontwikkelingen in Europa. In Duitsland en Zwitserland kunnen vervoerders met een app al capaciteit aanvragen voor een treinpad bij de inframanager, die dan binnen 30 seconden een dienstregeling voor die trein levert, zonder dat er een planner aan te pas komt. Dat willen wij ook.”

“De basis hiervoor ligt bij ‘solvers’ die binnen de vrije capaciteit de aanbieding maakt. We onderzoeken of die technologie al bij ProRail mogelijk is. Daarbij richten we ons op een ‘slim’ systeem dat zelf real-time dienstregelingen maakt, niet gehinderd door lands- of systeemgrenzen. Vergeet niet dat deze technologie buiten de spoorsector al bestaat. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps, dat binnen enkele tellen een route berekent en altijd rekening houdt met de actuele verkeerssituatie.”

Misschien ook interessant voor jou

Sein op groen voor de Maasvlakte shuttle van Trimodal Europe B.V.

30 - 09 - 2022
Sinds eind juli is de Maasvlakte Shuttle van Trimodal Europe operationeel. De trein onderhoudt acht keer per week een dienst tussen het Rail Service Centrum…

Verslag van Wereldhavendagen 2022 - rail excursie i.s.m. Bertschi Rotterdam

5 - 09 - 2022
Tijdens de wereldhavendagen hebben we in samenwerking met Bertschi en Prorail een succesvolle excursie georganiseerd waar bezoekers de mogelijkheid hebben gekregen om de Rotterdamse haven…

Showcase - Solines B.V. & Port of Moerdijk

22 - 08 - 2022
Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Sein op groen voor de Maasvlakte shuttle van Trimodal Europe B.V.

30 - 09 - 2022
Sinds eind juli is de Maasvlakte Shuttle van Trimodal Europe operationeel. De trein onderhoudt acht keer per week een dienst tussen het Rail Service Centrum…

Verslag van Wereldhavendagen 2022 - rail excursie i.s.m. Bertschi Rotterdam

5 - 09 - 2022
Tijdens de wereldhavendagen hebben we in samenwerking met Bertschi en Prorail een succesvolle excursie georganiseerd waar bezoekers de mogelijkheid hebben gekregen om de Rotterdamse haven…

Showcase - Solines B.V. & Port of Moerdijk

22 - 08 - 2022
Solines B.V. kiest al sinds het begin 2000 voor vervoer per spoor, van het Duitse Rurhgebied Noordrijn-Westfalen naar Port of Moerdijk. Sinds 2013 heeft het…

Rail Terminal Roundtable – OOC Terminals B.V. (Oss)

17 - 08 - 2022
Tijdens de eerste round table in samenwerking met OOC Terminals in Oss zijn de perspectieven vanuit verlader, logistiek dienstverlener en de gemeente besproken.

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply