Skip to main content

In Europa wordt een forse stijging van het treinverkeer verwacht, onder andere door economische groei en verschuiving van wegverkeer naar het spoor. Die stijging van het treinverkeer op ons toch al volle netwerk in combinatie met snel veranderende marktbehoeftes vraagt een ander en dynamischer proces van capaciteitsverdeling. ProRail bereidt zich al voor op dit nieuwe proces met Time Table Redesign.

Digitalisering noodzakelijk

Cruciaal in deze Europese groeiambities op het spoor zijn digitalisering en automatisering op nationaal en Europees niveau. Denk bijvoorbeeld aan real-time datacommunicatie tussen systemen van vervoerders en infrastructuurbeheerders, een actueel inzicht in vrije capaciteit op Europees niveau en het real-time kunnen maken van een dienstregeling voor een internationale trein. Het digitaliseren van infrastructuurgegevens en het beschikbaar maken op Europees niveau is hierbij noodzakelijk. Momenteel werken de meeste spelers nog vanuit een nationaal perspectief, zijn er veel mensen nodig voor het maken van dienstregelingen en is de reactietijd vaker een kwestie van weken dan van minuten. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Digitaal Capaciteitsmanagement (DCM) wordt gezien als de ontwikkelrichting om binnen de groeiambities een snel en dynamisch proces van capaciteitsverdeling te realiseren. Alle betrokken partijen kunnen zich hier de komende jaren op voorbereiden. ProRail werkt aan deze ambitie vanuit de opgavesturing digitalisering logistieke keten. Voor de investeringen in de IT-systemen van vervoerders en Inframanagers kan gebruik gemaakt van Europese subsidiegelden.

Dienstregeling binnen een halve minuut

Is DCM een ver-van-mijn-bed-show? Floris Visser, programmamanager TTR, zegt: “DCM is een uitdagende ambitie, waar veel geld en tijd voor nodig is. Computersystemen van ProRail moeten worden aangepast of misschien wel worden vervangen. Het zal zeker niet makkelijk worden. Maar aan de andere kant zien we nu al mooie ontwikkelingen in Europa. In Duitsland en Zwitserland kunnen vervoerders met een app al capaciteit aanvragen voor een treinpad bij de inframanager, die dan binnen 30 seconden een dienstregeling voor die trein levert, zonder dat er een planner aan te pas komt. Dat willen wij ook.”

“De basis hiervoor ligt bij ‘solvers’ die binnen de vrije capaciteit de aanbieding maakt. We onderzoeken of die technologie al bij ProRail mogelijk is. Daarbij richten we ons op een ‘slim’ systeem dat zelf real-time dienstregelingen maakt, niet gehinderd door lands- of systeemgrenzen. Vergeet niet dat deze technologie buiten de spoorsector al bestaat. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps, dat binnen enkele tellen een route berekent en altijd rekening houdt met de actuele verkeerssituatie.”

Misschien ook interessant voor jou

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Blusafstand-optimalisatie voor calamiteitenwegen

23 - 11 - 2021
Voor de vijf emplacementen in de Rotterdamse haven maakt ProRail slim gebruik van een computermodel om te bepalen of je onder verschillende weersomstandigheden op elk…

Theemswegtracé: Het einde van een knelpunt

12 - 11 - 2021
Sinds jaar en dag was de Calandbrug een tergend knelpunt in -en uit de Rotterdamse Haven voor het spoorgoederenvervoer. Met de opening van het Theemswegtracé…

Op het groene spoor deel 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply