Skip to main content

In Europa wordt een forse stijging van het treinverkeer verwacht, onder andere door economische groei en verschuiving van wegverkeer naar het spoor. Die stijging van het treinverkeer op ons toch al volle netwerk in combinatie met snel veranderende marktbehoeftes vraagt een ander en dynamischer proces van capaciteitsverdeling. ProRail bereidt zich al voor op dit nieuwe proces met Time Table Redesign.

Digitalisering noodzakelijk

Cruciaal in deze Europese groeiambities op het spoor zijn digitalisering en automatisering op nationaal en Europees niveau. Denk bijvoorbeeld aan real-time datacommunicatie tussen systemen van vervoerders en infrastructuurbeheerders, een actueel inzicht in vrije capaciteit op Europees niveau en het real-time kunnen maken van een dienstregeling voor een internationale trein. Het digitaliseren van infrastructuurgegevens en het beschikbaar maken op Europees niveau is hierbij noodzakelijk. Momenteel werken de meeste spelers nog vanuit een nationaal perspectief, zijn er veel mensen nodig voor het maken van dienstregelingen en is de reactietijd vaker een kwestie van weken dan van minuten. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Digitaal Capaciteitsmanagement (DCM) wordt gezien als de ontwikkelrichting om binnen de groeiambities een snel en dynamisch proces van capaciteitsverdeling te realiseren. Alle betrokken partijen kunnen zich hier de komende jaren op voorbereiden. ProRail werkt aan deze ambitie vanuit de opgavesturing digitalisering logistieke keten. Voor de investeringen in de IT-systemen van vervoerders en Inframanagers kan gebruik gemaakt van Europese subsidiegelden.

Dienstregeling binnen een halve minuut

Is DCM een ver-van-mijn-bed-show? Floris Visser, programmamanager TTR, zegt: “DCM is een uitdagende ambitie, waar veel geld en tijd voor nodig is. Computersystemen van ProRail moeten worden aangepast of misschien wel worden vervangen. Het zal zeker niet makkelijk worden. Maar aan de andere kant zien we nu al mooie ontwikkelingen in Europa. In Duitsland en Zwitserland kunnen vervoerders met een app al capaciteit aanvragen voor een treinpad bij de inframanager, die dan binnen 30 seconden een dienstregeling voor die trein levert, zonder dat er een planner aan te pas komt. Dat willen wij ook.”

“De basis hiervoor ligt bij ‘solvers’ die binnen de vrije capaciteit de aanbieding maakt. We onderzoeken of die technologie al bij ProRail mogelijk is. Daarbij richten we ons op een ‘slim’ systeem dat zelf real-time dienstregelingen maakt, niet gehinderd door lands- of systeemgrenzen. Vergeet niet dat deze technologie buiten de spoorsector al bestaat. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps, dat binnen enkele tellen een route berekent en altijd rekening houdt met de actuele verkeerssituatie.”

Misschien ook interessant voor jou

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

European Commission approves €22,5 million subsidy to encourage modal shift from road to rail

21 - 12 - 2022
European Commission approves €22 million subsidy to encourage modal shift from road to rail

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply