Skip to main content

ERTMS: het digitale spoorplatform

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is één Europees signalerings- en snelheidsbegrenzingssysteem dat de interoperabiliteit van de nationale spoorwegsystemen waarborgt, de aanschaf- en onderhoudskosten van de signaleringssystemen vermindert en de snelheid van de treinen, de capaciteit van de infrastructuur en het veiligheidsniveau van het spoorvervoer verhoogt.

ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus. Als ERTMS volledig is ingevoerd, vormen seinen geen onderdeel meer van het beveiligingssysteem voor het spoor.

De voordelen

Met ERTMS maakt Europa de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Daarmee rijden treinen veilig en sneller. Ook maakt het Europees treinverkeer makkelijker. Zo kunnen er dus meer treinen worden ingezet en worden voldaan aan de eisen van deze tijd. Inclusief makkelijk en duurzaam reizen door heel Europa.

Voor informatie en uitleg in het Nederlands, raadpleeg de website van ProRail: https://www.prorail.nl/programmas/ertms

Bekijk hier de video:

Misschien ook interessant voor jou

Samen optrekken, óók over de grens (terugblik TLM)

7 - 06 - 2025
We blikken terug op een succesvolle transport logistics munchen waar we het spoorgoederenvervoer hebben gepromoot met Caroline Koiter.

DOW Chemicals: Toekomstbestendige groei via het spoor

10 - 05 - 2025
A united rail vision for a greener, more resilient future

A united rail vision for a greener, more resilient future

10 - 05 - 2025
A united rail vision for a greener, more resilient future

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

DOW Chemicals: Future-proof growth by rail

10 - 05 - 2025
Pim Bastiaanse, Rail Manager Europe at Dow: Future-proof growth can only be achieved through collaboration.

VOITH's CargoFlex solution (DAC)

29 - 09 - 2023
Our partner Voith introduces an innovative solution for digital automatic coupling, called CargoFlex. Through this digital automatic coupling, freight wagons, air lines, data and power…

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply