Skip to main content

ERTMS: het digitale spoorplatform

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is één Europees signalerings- en snelheidsbegrenzingssysteem dat de interoperabiliteit van de nationale spoorwegsystemen waarborgt, de aanschaf- en onderhoudskosten van de signaleringssystemen vermindert en de snelheid van de treinen, de capaciteit van de infrastructuur en het veiligheidsniveau van het spoorvervoer verhoogt.

ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus. Als ERTMS volledig is ingevoerd, vormen seinen geen onderdeel meer van het beveiligingssysteem voor het spoor.

De voordelen

Met ERTMS maakt Europa de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Daarmee rijden treinen veilig en sneller. Ook maakt het Europees treinverkeer makkelijker. Zo kunnen er dus meer treinen worden ingezet en worden voldaan aan de eisen van deze tijd. Inclusief makkelijk en duurzaam reizen door heel Europa.

Voor informatie en uitleg in het Nederlands, raadpleeg de website van ProRail: https://www.prorail.nl/programmas/ertms

Bekijk hier de video:

Misschien ook interessant voor jou

Nieuwe Dam2Dam Shuttle verbindt de havens van Amsterdam en Rotterdam via duurzame spoorverbinding

14 - 09 - 2024
De havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam versterken hun samenwerking door de Dam2Dam shuttle toe te voegen aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road.

ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

7 - 08 - 2024
ProRail zet volop in op verbeteringen in Rotterdamse havenemplacementen

Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

3 - 07 - 2024
Succesvolle rail sessie bij TMA Logistics: Verbindingen en duurzaamheid in de spotlights

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

VOITH's CargoFlex solution (DAC)

29 - 09 - 2023
Our partner Voith introduces an innovative solution for digital automatic coupling, called CargoFlex. Through this digital automatic coupling, freight wagons, air lines, data and power…

Report of World Port Days 2023 - rail excursion in collaboration with Bertschi, Locomotive Workshop, and In2Waste Solutions.

4 - 09 - 2023
During the World Port Days 2023, we organized 3 successful rail excursions, giving visitors the opportunity to discover the port from a railway perspective. We…

Switzerland Set to Roll Out Solar Panels Between Railway Tracks

22 - 04 - 2023
Solar panels on railway tracks in Swiss. Discover more in the video.

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo and The Future is Ours have adopted the European Year of Skills to promote working in the rail freight sector and create a…

State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton!

12 - 01 - 2023
State Secretary Vivianne Heijnen opened the Lage Weide rail terminal and launches first battery-powered locomotive with Strukton. Rail Utrecht.

Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth

29 - 12 - 2022
Rail Cargo Ambassadors present final report on European Year of Youth.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply