Skip to main content

Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein Vulcaanhaven aan de oostkant van Vlaardingen.

Industriegebied met spoor

De Hoekse Lijn was voorheen een treinspoor, maar wordt tegenwoordig als metrolijn gebruikt. In 2017 koppelde ProRail het spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland los van het hoofdspoorwegnet. In 2019 werd de metrolijn officieel geopend. Sinds de ombouw reed er geen goederentrein meer.

Toen ProRail de Hoekse Lijn verkocht aan het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, was het al de bedoeling dat goederentreinen hier gebruik van zouden maken. De verwachting is dat er vanaf 2022 ongeveer drie keer per week een goederentrein overheen rijdt. Dat aantal zou in de toekomst nog kunnen groeien, stelt Kees van Dongen, projectmanager bij ProRail. “Je hebt hier nu een industriegebied mét spoor. Dat is een enorme asset als regio.”

Stabiele exploitatie

Het heeft best wat voeten in de aarde gehad om deze constructie mogelijk te maken, vertelt Kees. “ProRail en RET moesten samen tot een stabiele exploitatie van de lijn komen. Dat heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we tot een goede oplossing gekomen.”

Hij legt uit: “Omdat de Hoekse Lijn beheerd wordt door RET, en niet door ProRail, is dat stuk spoor voor ons een soort buitenlandse enclave. Een goederentrein die eerst op het hoofdnet rijdt en vervolgens op lokale net van RET, gaat eigenlijk een grens over. Die grens heeft te maken met onder andere de verschillen in bovenleidingspanning, het beveiligingssysteem en de verkeersleiding.”

Overdracht

Die grens wordt gepasseerd op het zogenoemde Goederen Overdracht Spoor (GOS). Daar draagt de verkeersleiding van ProRail de trein over aan de verkeersleiding van RET, of andersom. Als er een goederentrein het metrospoor op wil rijden, belt de machinist met de verkeersleiding van RET. Vervolgens zorgt RET ervoor dat het metrospoor tijdelijk ontruimd wordt, zodat de goederentrein veilig doorgang kan vinden. De goederentreinen rijden niet in de ochtend- en middagspits.

Ilse Oldenburger is manager Verkeersleiding bij ProRail in de regio Randstad Zuid. Ook zij is de afgelopen jaren betrokken geweest bij dit project. “Inmiddels zijn er goede afspraken gemaakt met RET en onze VL-post in Rotterdam is geïnstrueerd. En omdat we zeker willen weten dat beide verkeersleidingsposten goed samenwerken, wordt er een jaar gemonitord. Om zo te kijken of alles goed werkt.”

Heugelijk feit

Regiodirecteur Helga Cuijpers is tevreden met dit heugelijke feit: “Het is heel mooi om te zien dat het harde werken van heel veel mensen binnen dit projectteam beloond is. Goederenvervoer over een metrolijn is niet zomaar geregeld. Het was een unieke prestatie zowel technisch als bestuurlijk. Dat is gelukt met hard werken, veel creativiteit en oplossingsgerichtheid om het resultaat: goederentreinen over de Hoekse Lijn te realiseren.”

Misschien ook interessant voor jou

Werkzaamheden Waalhaven Zuid

14 - 12 - 2021
Het was kneiterdruk rond Waalhaven Zuid”, constateert bouwmanager André Kop van ProRail. Op dit goederenemplacement werden begin december onder meer 11 wissels vervangen. Daarmee is…

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Blusafstand-optimalisatie voor calamiteitenwegen

23 - 11 - 2021
Voor de vijf emplacementen in de Rotterdamse haven maakt ProRail slim gebruik van een computermodel om te bepalen of je onder verschillende weersomstandigheden op elk…

Theemswegtracé: Het einde van een knelpunt

12 - 11 - 2021
Sinds jaar en dag was de Calandbrug een tergend knelpunt in -en uit de Rotterdamse Haven voor het spoorgoederenvervoer. Met de opening van het Theemswegtracé…

Op het groene spoor deel 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply