Skip to main content

Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein Vulcaanhaven aan de oostkant van Vlaardingen.

Industriegebied met spoor

De Hoekse Lijn was voorheen een treinspoor, maar wordt tegenwoordig als metrolijn gebruikt. In 2017 koppelde ProRail het spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland los van het hoofdspoorwegnet. In 2019 werd de metrolijn officieel geopend. Sinds de ombouw reed er geen goederentrein meer.

Toen ProRail de Hoekse Lijn verkocht aan het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, was het al de bedoeling dat goederentreinen hier gebruik van zouden maken. De verwachting is dat er vanaf 2022 ongeveer drie keer per week een goederentrein overheen rijdt. Dat aantal zou in de toekomst nog kunnen groeien, stelt Kees van Dongen, projectmanager bij ProRail. “Je hebt hier nu een industriegebied mét spoor. Dat is een enorme asset als regio.”

Stabiele exploitatie

Het heeft best wat voeten in de aarde gehad om deze constructie mogelijk te maken, vertelt Kees. “ProRail en RET moesten samen tot een stabiele exploitatie van de lijn komen. Dat heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we tot een goede oplossing gekomen.”

Hij legt uit: “Omdat de Hoekse Lijn beheerd wordt door RET, en niet door ProRail, is dat stuk spoor voor ons een soort buitenlandse enclave. Een goederentrein die eerst op het hoofdnet rijdt en vervolgens op lokale net van RET, gaat eigenlijk een grens over. Die grens heeft te maken met onder andere de verschillen in bovenleidingspanning, het beveiligingssysteem en de verkeersleiding.”

Overdracht

Die grens wordt gepasseerd op het zogenoemde Goederen Overdracht Spoor (GOS). Daar draagt de verkeersleiding van ProRail de trein over aan de verkeersleiding van RET, of andersom. Als er een goederentrein het metrospoor op wil rijden, belt de machinist met de verkeersleiding van RET. Vervolgens zorgt RET ervoor dat het metrospoor tijdelijk ontruimd wordt, zodat de goederentrein veilig doorgang kan vinden. De goederentreinen rijden niet in de ochtend- en middagspits.

Ilse Oldenburger is manager Verkeersleiding bij ProRail in de regio Randstad Zuid. Ook zij is de afgelopen jaren betrokken geweest bij dit project. “Inmiddels zijn er goede afspraken gemaakt met RET en onze VL-post in Rotterdam is geïnstrueerd. En omdat we zeker willen weten dat beide verkeersleidingsposten goed samenwerken, wordt er een jaar gemonitord. Om zo te kijken of alles goed werkt.”

Heugelijk feit

Regiodirecteur Helga Cuijpers is tevreden met dit heugelijke feit: “Het is heel mooi om te zien dat het harde werken van heel veel mensen binnen dit projectteam beloond is. Goederenvervoer over een metrolijn is niet zomaar geregeld. Het was een unieke prestatie zowel technisch als bestuurlijk. Dat is gelukt met hard werken, veel creativiteit en oplossingsgerichtheid om het resultaat: goederentreinen over de Hoekse Lijn te realiseren.”

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

ERTMS: het digitale spoorplatform

11 - 05 - 2022
ERTMS: het digitale spoorplatform. Bij Rail Freight the Future is Ours lees je al het nieuws over de spoorgoederen sector op gebied van innovatie, infrastructuur…

Terugblik Spoorcongres 2022

1 - 05 - 2022
We kijken terug op weer een mooie editie van het Spoorcongres. Tijdens het Spoorcongres is de rode loper uitgelegd voor alle railsterren en is uitgebreid…

Digitalisering spoorgoederenvervoer van start

12 - 04 - 2022
Het spoorgoederenvervoer, de rail sector, digitaliseert nu ook in de Port of Rotterdam. Dit gebeurt vanwege de duurzaamheidsdoelstellingen vanuit de Europese Unie.

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply