Skip to main content

Voor spooroperator DistriRail, een onderdeel van de D&R Group, is digitalisering belangrijk om de concurrentiepositie te handhaven en versterken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de optimalisatie van de IT en software. Sinds kort staan de treinschema’s van DistriRail in de Navigate-tool van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Dit maakt ons beter vindbaar voor verladers, expediteurs en rederijen.’

DistriRail rijdt zes keer per week met een trein van 100 TEU tussen Rotterdam en Duisburg en vijf keer per week met een 100 TEU-trein tussen Rotterdam en Mannheim. ‘Daarnaast rijden we dagelijks met 75 TEU naar Italië’, aldus de managers Sander en Dennis de Roo. ‘In totaal 36 treinen per week.’

Koploper in digitalisering

Als gevolg van de coronapandemie is de treinbezetting van DistriRail gedaald. Toch kijkt het bedrijf met vertrouwen naar de toekomst. ‘Mede door onze investeringen in IT staan we goed gesteld. We zijn al heel ver met digitalisering en lopen voorop in zaken als eCMR (digitale vrachtbrief) en duo-authenticatie. Ons netwerk wordt continu gemonitord vanwege cybersecurity. Bij het uitwisselen van informatie met partners en klanten zitten we bovenop compliancy. Ook informeren we medewerkers goed voor, over zaken als phishing en cyber criminaliteit.’

Vindbaarheid vergroten

Een stevige digitale basis versterkt de concurrentiepositie. Om die reden staan de treinschema’s van DistriRail in de Navigate-tool. Deze visualiseert alle deepsea-, shortsea-, spoor- en binnenvaartroutes via Rotterdam. Ook kan men in Navigate zien waar men lege containers kan achterlaten of ophalen. ‘Navigate vergroot de zichtbaarheid van onze dienstverlening. Juist in deze woelige tijden willen we als vervoerder ook digitaal sterk op de kaart staan en beter gevonden kunnen worden door bestaande en potentiële klanten. Het is heel eenvoudig om via Navigate je vervoersdiensten, terminals en depots onder de aandacht te brengen. Voor ons én de Rotterdamse haven een sterke extra marketingtool om gezien en gevonden te worden.’

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Optimizing water and foam jets for emergency routes

23 - 11 - 2021
For the five railway yards in the Port of Rotterdam, ProRail makes clever use of a computer model to determine from which distance it is…

Theemswegtracé: The end of a bottleneck

12 - 11 - 2021
For years, the Caland Bridge has been a severe bottleneck for rail freight in and out of the Port of Rotterdam. With the opening of…

On the green track part 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

On the green track part 2: Electrolux

9 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply