Skip to main content

Digitalisering spoorgoederenvervoer van start

Vandaag hebben in Rotterdam negentien partijen uit het spoorgoederenvervoer hun handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst voor een versnelde doorgroei van digitalisering en datadeling in die sector. Onder aanvoering van het Havenbedrijf Rotterdam, wordt hiervoor de komende twee jaar de basis gelegd.

‘Vanwege onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten wij als Havenbedrijf samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én de logistieke partijen, in op forse groei van het railvervoer in de komende jaren’, aldus Matthijs van Doorn, directeur Commercie van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het afgelopen jaar is het spoorgoederenvervoer tien procent gegroeid. Ons doel is om verder te bouwen aan een competitief spooraanbod. Dat gaat alleen lukken als we extra stappen zetten in efficiëntie, transparantie en betrouwbaarheid. Daarvoor zijn, naast goede infrastructuur en goede marktomstandigheden, digitalisering en het delen van data onontbeerlijk.’

Rail Connected

Het Groeiprogramma, ‘Rail Connected’ gedoopt, vloeit voort uit het Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer om het goederentransport per spoor te stimuleren. Het programma wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf coördineert het programma dat samen met de marktpartijen wordt vormgegeven.

Belangrijk onderdeel van ‘Rail Connected’ is de doorontwikkeling van de huidige ‘Melding Container Achterland’-service door Portbase; aanbieder van het Port Community Systeem. Hierdoor wordt de informatie-uitwisseling tussen de ketenpartijen verder gedigitaliseerd. “Zo wordt het bijvoorbeeld straks mogelijk om treinen centraal aan te melden bij de terminal en komt er informatie beschikbaar over de samenstelling van de trein”, licht Iwan van der Wolf, Managing Director van Portbase toe. ‘Door de informatie-uitwisseling te standaardiseren en digitaliseren, wordt data ontsloten. Deze kunnen we in een later stadium, met de juiste autorisaties en op een veilige manier, beschikbaar stellen voor de spoorgoederensector en eventueel andere partijen. Zo ontwikkelen we met slimme innovaties concrete verbeterslagen.’

Boost

‘De transparantie en inzichten die door digitalisering ontstaan, dragen op termijn bij aan een betere voorspelbaarheid van het product spoorgoederenvervoer’, voegt Van Doorn toe. ‘Daardoor kan uiteindelijk het gebruik van het spoor, de treinen en de inzet van medewerkers geoptimaliseerd worden. Het zal een boost betekenen voor de groei van spoorgoederenverkeer. Met het ‘Rail Connected’-groeiprogramma wordt daarvoor nu een eerste, belangrijke stap gezet.’

Naast deepsea containerterminals RWG en Hutchison Ports ECT Rotterdam, nemen de volgende partijen uit de spoorgoederensector deel: Contargo, CTT Rotterdam, Danser, DB Cargo Nederland, DistriRail, European Gateway Services, Haeger & Schmidt Logistics, KombiRail Europe, LTE, Neska Intermodal, Optimodal, Portshuttle, Rail Force One, Raillogix, Rotterdam Rail Feeding, RTB Cargo en Trimodal Europe.

Lees het officiële bericht op de website van Port of Rotterdam.

Misschien ook interessant voor jou

Port of Antwerp-Bruges en Port of Amsterdam gaan in zee met Routescanner

24 - 03 - 2023
Port of Antwerp-Bruges en Port of Amsterdam lanceren ‘direct connections’ van Routescanner op hun website. Dit werd bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Spoorcongres van Rail Cargo.

‘Eyes on the future’ with the Year of Skills (Spoorcongres ’23)

24 - 03 - 2023
The annual Rail Congress (Spoorcongres), themed 'Eyes on the Future,' focused on attracting new talent and young people and developing associated skills in the rail…

Mbo-opleiding Railtechniek officieel van start

13 - 03 - 2023
De spoorsector komt veel technische vakmensen tekort. Om hier wat aan te doen ontwikkelden ProRail, Technical Valley, Railcenter en deelnemende spooraannemers de mbo-opleiding Railtechniek.

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

2023: European Year of Skills!

31 - 01 - 2023
Rail Cargo en The Future is Our hebben het Europees Jaar van de Vaardigheden geadopteerd om het werken in de spoorsector te promoten en een…

Staatssecretaris Vivianne Heijnen geeft startsein voor railterminal Lage Weide en eerste batterijloc!

12 - 01 - 2023
Op de rail terminal Lage Weide in Utrecht bracht Staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek voor de opening. Daarnaast gaf zij het startsein voor de eerste…

PERSBERICHT: Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

21 - 12 - 2022
Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed.

Alstom and ENGIE to provide first hydrogen-powered freight train to Nestlé Waters France

7 - 12 - 2022
Alstom and ENGIE to provide first hydrogen-powered freight train to Nestlé Waters France.

Swietelsky lanceert Veiligheidsplatform BSAFE

2 - 11 - 2022
Swietelsky lanceert Veiligheidsplatform BSAFE. Met deze 5V’s hopen ze de ambitie samen waar te maken; nul incidenten!

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply