Skip to main content

CargoBeamer brengt modal shift dichterbij

Vanuit de verschillende railterminals van Cabooter in Noord-Limburg gaan goederen over het spoor heel Europa in, en vice versa. Er is zelfs een spoorverbinding met China. Maar om een echte modal shift naar spoorvervoer te realiseren, moet je van goeden huize komen.

​Eind vorig jaar is hij in gebruik genomen: de nieuwe railterminal Greenport Venlo van logistiek dienstverlener Cabooter. Een enorm terrein van 280 hectare ten noorden van Venlo, met onder andere acht sporen van 900 meter. Verderop in Blerick en net over de grens bij Kaldenkirchen liggen de andere twee terminals van Cabooter. “Vanuit deze terminals bieden wij onze klanten alles aan wat met spoor-goederenvervoer te maken heeft”, vertelt Peter Pardoel, lid van het managementteam van Cabooter. “In de eerste plaats fungeren wij natuurlijk als vertrek- en aankomstpunt voor al hun producten, in alle mogelijke laadeenheden: containers, trailers, wissel-laadbakken, en meer. Maar we verzorgen ook opslag daarvan, voor- en natransport, laden en lossen, dus wat de klant maar wil. Maar wat niet onze corebusiness is, gaan we niet proactief aanbieden. Want dat willen onze opdrachtgevers misschien zelf doen of ergens anders beleggen. En daar gaan wij natuurlijk niet mee concurreren.”

Achterlandverbindingen

De nieuwe terminal kan een grote rol spelen bij het bereiken van de doelstellingen van de modal shift, het verplaatsen van goederenvervoer over de weg naar andere modaliteiten, in dit geval railvervoer. Ook de overheid stimuleert deze ontwikkelingen. Op de terminal rijden dan ook de hele dag vrachtauto’s af en aan, aldus Pardoel. “Wij zetten de laadeenheden over van weg- op spoorvervoer en andersom. Maar ook transport van spoor naar spoor is mogelijk. Dan komt er hier een trein aan, en worden de verschillende eenheden op andere treinen overgeslagen, om vervolgens verder vervoerd te worden naar de volgende bestemmingen.”

“ Hoe meer achterlandverbindingen er zijn, des te interessanter spoorvervoer wordt voor verladers”

Wekelijks rijden er goederentreinen tussen de Carbooter-terminals en verschillende bestemmingen in Rotterdam, België, Italië, Scandinavië en China, en de steden Perpignan en Istanboel. “Wij kunnen alle windrichtingen van Europa bereiken. Dit komt mede doordat wij onderdeel zijn van DB Cargo Railport, een Europa-breed netwerk van rails voor single wagons-goederenvervoer, het vervoer met losse wagons”, legt Pardoel uit. “Om de modal shift goed van te grond te krijgen, is het cruciaal dat wij een groot aantal achterlandverbindingen hebben”, vervolgt hij. “Hoe meer plaatsen wij met elkaar kunnen verbinden, des te interessanter we worden voor bedrijven. Daarom onderzoeken we samen met verladers welke treinverbindingen we nog missen op de kaart. Een vraag die nu bijvoorbeeld speelt, is: kunnen we voldoende lading bij elkaar brengen om een treinverbinding vanuit Venlo op te zetten naar Kaunas in Litouwen? Dat zijn behoorlijke exercities, want er gaan zo’n veertig trailers op een trein. Dus er moeten behoorlijk wat klanten zijn om zo’n rit rendabel te maken. Die puzzel zijn we nu aan het leggen, om uiteindelijk zoveel mogelijk Europese spoordekking te realiseren.”

 

‘ Een ander probleem van dit moment is dat treinen die vanuit China komen altijd vol zijn, maar omgekeerd niet.’

Zijderoute

Ook goede vervoersmogelijkheden van en naar China zijn volgens Pardoel cruciaal. “Chinese bedrijven willen het liefst één verbinding naar Nederland hebben, om vanuit één centraal punt heel Europa te kunnen bedienen. Wij werken hier aan een eigen verbinding naar China via de Zijderoute, maar het zou natuurlijk mooi zijn als we ook andere bestemmingen, zoals Tilburg, Rotterdam en Amsterdam, hieraan zouden kunnen koppelen.”

Een ander probleem van dit moment is dat treinen die vanuit China komen altijd vol zijn, maar omgekeerd niet. “Om dat te veranderen, hebben we een consolidatiepunt nodig. Dat kunnen we niet alleen realiseren, daarvoor moeten we samenwerken met andere partijen. Bijvoorbeeld het Rail Service Center in Rotterdam of de Euroterminal Coevorden. Die rijden ook al op verschillende bestemmingen in Europa.” Maar makkelijk vindt Pardoel het niet, met alle verschillende partijen die allemaal hun eigen wensen hebben.

Corona en modal shift

Volgens Pardoel is de coronapandemie niet bevorderlijk voor het bereiken van de modalshiftdoelstellingen. “Twee grote vijanden van wegvervoer zijn door corona tijdelijk weggevallen. De eerste is filevorming. Ik ben laatst naar de Maasvlakte gereden en ik kwam nergens vast te staan in het verkeer. Dat is natuurlijk mooi, maar als ik wel in een file sta denk ik altijd: goed voor het spoorvervoer! En nu is het tegenoverstelde aan de orde.” Iets anders wat nadelig is voor het wegvervoer zijn hoge brandstofprijzen. “Maar ook daarvan is sinds corona uitbrak geen sprake meer. Dus je ziet nu een soort prijserosie in het wegvervoer, waarbij de vervoerders elkaar fel beconcurreren. Dan moet je van goeden huize komen om spoorvervoer interessanter te maken.”

‘Spoorvervoer heeft nog altijd het imago log en lomp te zijn, maar met CargoBeamer maken we het uiteindelijk lean and mean.”

 

Niet-kraanbaar

“Helaas is tachtig procent van alles wat aan goederenvervoer op de weg rijdt, niet voorbereid op railvervoer”, vervolgt Pardoel. Hij doelt hiermee op zogenoemde niet-kraanbare eenheden: trailers die geen verstevigingspunten hebben waarmee ze opgetild kunnen worden door bijvoorbeeld de grijparmen van de reach stacker. Dan kunnen ze dus niet op de trein gezet worden. Maar er is inmiddels een techniek ontwikkeld om dit wel mogelijk te maken: CargoBeamer.

Het werkt eigenlijk heel eenvoudig, legt Pardoel uit. “Een vrachtauto komt aan op de terminal. De niet-kraanbare trailer wordt op het terrein neergezet. Een terminalvoertuig trekt de trailer op een speciale pallet. Vervolgens lift een kraan of een reachstacker de eenheid, inclusief de pallet, in de speciale CargoBeamer-wagon. De oplegger zelf hoeft dus niet vastgepakt te worden. En op de plaats van bestemming kan een kraan of reachstacker de trailer weer van de trein af halen. Dit is echt een doorbraak voor de modal shift naar spoorvervoer.” CargoBeamer is nu al in gebruik in Kaldenkirchen. “En dit systeem wordt in de toekomst alleen maar efficiënter, omdat we daar ook bezig zijn het laden en lossen te automatiseren”, zo zegt Pardoel. Er wordt in Kaldenkirchen op dit moment een speciaal perron gebouwd zonder reachstackers en kranen. CargoBeamer heeft namelijk ook een module waarmee de opleggers geautomatiseerd van de wagon kunnen worden geschoven. Het laden en lossen van de trailers kan dan gelijktijdig gebeuren. “En in plaats van vier uur duurt het laden en lossen van de hele trein dan nog maar twintig minuten. Spoorvervoer heeft nog altijd het imago log en lomp te zijn, maar daarmee maken we het uiteindelijk lean and mean.”

Meest gelezen artikelen

21 september 2021 in Nederlandse sectorleden

Het spoorgoederenvervoer in 2050: De toekomst begint nu

In 2050 is de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector met 90% gedaald. De verdubbeling van het goederenvervoer per spoor heeft daar…
15 september 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

In 10 muisklikken van de weg naar het spoor

De Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot Jaar van het Spoor. In heel Europa worden (online) evenementen georganiseerd en zijn…
11 oktober 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben…
15 september 2021 in Politieke bestuurders

Tijdelijk treinen over de Botlekbrug

Vanaf 30 augustus 2021 zullen er tijdelijk goederentreinen gaan rijden over de Botlekbrug. Voor de definitieve indienststelling van het spoor…
21 september 2021 in Logistieke dienstverleners en verladers

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen.…

“Iedere dag een complete trein vanuit het Westland naar Berlijn laten rijden.”

 

Westland

Kaldenkirchen is de eerste plaats waar dit geautomatiseerde perron van CargoBeamer in gebruik genomen zal worden, binnenkort gevolgd door Calais. De ontwikkelaar heeft plannen om zijn systeem op zo’n veertig terminals in Europa te implementeren. Cabooter is dus met andere terminals in overleg over waar ze dit product kunnen gaan inzetten, zodat er op meerdere plaatsen op deze manier geladen kan gaan worden. Met name voor het Westland zou dit volgens Pardoel een uitkomst zijn. “Daar wordt iedere dag zó veel verscheept, en dat zijn bijna allemaal niet-kraanbare eenheden. Als we dat voor elkaar krijgen, zouden we iedere dag een complete trein vanuit het Westland naar Berlijn kunnen laten rijden.”

Pardoel zegt heel blij te zijn met deze ontwikkeling. “We konden ons al die jaren noodgedwongen slechts richten op twintig procent van het vrachtautopark in Nederland: het kraanbare deel van alle laadeenheden. Om dan de modal shift naar spoorvervoer gewicht te kunnen geven, heb je zó’n groot deel van de verladers nodig die de overstap willen maken; dat zou bijna niet haalbaar zijn. Maar vanaf nu kunnen we ons op de volle honderd procent van onze doelgroep richten. Dat is echt een enorme stap voorwaarts.”

 

Auteur: Louise Wagenaar

Misschien ook interessant voor jou

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

GTS opent directe railverbinding tussen Bari en Rotterdam

23 - 09 - 2021
De Italiaanse tractieleverancier en vervoerder General Transport Service (GTS) is een directe spoordienst tussen Rotterdam en Bari, in het zuiden van Italië, opgestart. De trein…

DistriRail: 'Als vervoerder willen we digitaal goed vindbaar zijn.'

21 - 09 - 2021
Voor spooroperator DistriRail, een onderdeel van de D&R Group, is digitalisering belangrijk om de concurrentiepositie te handhaven en versterken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren…

Spoorvervoer Rotterdam-Beieren stijgt

21 - 09 - 2021
Het goederenvervoer van containers per spoor tussen Rotterdam en de Duitse deelstaat Beieren is in de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen. In 2019 waren er negen…

LINEAS start intermodale dienst tussen Gent en Milaan

15 - 09 - 2021
De vrachttreinen van de Belgische spoorvervoerder pendelen vijf keer per week heen en weer tussen Gent en de terminal van Milaan Segrate. Gent is nu…

Testrit Tilburg-Polen: spoor zeer geschikt voor vervoer planten

15 - 09 - 2021
Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply