Skip to main content

Vanaf 30 augustus 2021 zullen er tijdelijk goederentreinen gaan rijden over de Botlekbrug. Voor de definitieve indienststelling van het spoor moeten nog optimalisaties worden uitgevoerd. Hiervoor is nog een aantal stremmingen voor het spoorverkeer en de scheepvaart nodig. Er wordt hard gewerkt aan een planning. Zodra deze gereed is informeren we de betrokken partijen. Naar verwachting zullen alle werkzaamheden aan het spoor begin volgend jaar helemaal gereed zijn.

Roestrijden en optimalisaties

De treinen gaan onder meer over de brug heen om ‘roest te rijden’. Dagelijks rijdt er een trein over het spoor om ervoor te zorgen dat er geen roest ontstaat en een betrouwbare dienstregeling mogelijk is. De optimalisaties houden in dat er kabels getrokken gaan worden om de tijdelijke verlichting te vervangen voor de definitieve. Daarnaast worden de houten planken die nu als bordes dienen vervangen door stalen roosters en worden er railframes vervangen.

Testen

De afgelopen maanden hebben we het nieuwe spoor op de Botlekbrug getest door er met verschillende treinen overheen te rijden. Ook hebben we meerdere situaties nagebootst om te kijken of de verschillende systemen en organisaties goed met elkaar samen werken.

Omdat er nog het nodige moet gebeuren aan de brug zal deze de komende tijd nog een aantal keren buiten gebruik worden gesteld voor het treinverkeer en de scheepvaart. We realiseren ons dat dit voor veel bedrijven heel vervelend is omdat dat veel hinder oplevert. We doen er alles aan om deze hinder zoveel mogelijk te beperken.

Misschien ook interessant voor jou

Multimodale samenwerking Michael Kors en EGS

28 - 06 - 2022
Voor het dagelijkse vervoer vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar het distributiecentrum in Venlo heeft Michael Kors aan EGS de regie gegeven over de planning en…

Vlogs: EU Year of Youth

13 - 06 - 2022
Rail Cargo vlogs - Jaar van de Jongeren. Dit keer nemen Wietse Bruinsma en Isa Prins een vlog op met Vincent Krijgsman van European Gateway…

De DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen.

16 - 05 - 2022
De nieuwe DE18 Smart Hybrid locomotief trekt 1300 ton bergop in de Belgische Ardennen. De test vond plaats op Lijn 166 tussen Namen en Athus,…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

The future belongs to the railways

3 - 11 - 2021
"It's necessary to keep our economy 'on track' to meet the sustainability challenges," said Henk Bril, winner Rail Shipper of the year 2021.

Connecting Europe Express: On the right track to European unification

25 - 10 - 2021
The Connecting Europe Express covered 20,000 kilometers last month, crisscrossing Europe. On October 4, the train covered the Amsterdam-Brussels route. The topic of discussion? The…

Test with automatic train traffic (ATO) on the Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo is working together with ProRail and the relevant ministries in the Netherlands and Germany, among others, on a trial with ATO (Automatic Train…

Rail freight transport in 2050: The future starts now

21 - 09 - 2021
By 2050, CO2 emissions from the mobility sector will have fallen by 90%. The doubling of rail freight transport has made an unprecedented contribution to…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply