Skip to main content

Vanaf 30 augustus 2021 zullen er tijdelijk goederentreinen gaan rijden over de Botlekbrug. Voor de definitieve indienststelling van het spoor moeten nog optimalisaties worden uitgevoerd. Hiervoor is nog een aantal stremmingen voor het spoorverkeer en de scheepvaart nodig. Er wordt hard gewerkt aan een planning. Zodra deze gereed is informeren we de betrokken partijen. Naar verwachting zullen alle werkzaamheden aan het spoor begin volgend jaar helemaal gereed zijn.

Roestrijden en optimalisaties

De treinen gaan onder meer over de brug heen om ‘roest te rijden’. Dagelijks rijdt er een trein over het spoor om ervoor te zorgen dat er geen roest ontstaat en een betrouwbare dienstregeling mogelijk is. De optimalisaties houden in dat er kabels getrokken gaan worden om de tijdelijke verlichting te vervangen voor de definitieve. Daarnaast worden de houten planken die nu als bordes dienen vervangen door stalen roosters en worden er railframes vervangen.

Testen

De afgelopen maanden hebben we het nieuwe spoor op de Botlekbrug getest door er met verschillende treinen overheen te rijden. Ook hebben we meerdere situaties nagebootst om te kijken of de verschillende systemen en organisaties goed met elkaar samen werken.

Omdat er nog het nodige moet gebeuren aan de brug zal deze de komende tijd nog een aantal keren buiten gebruik worden gesteld voor het treinverkeer en de scheepvaart. We realiseren ons dat dit voor veel bedrijven heel vervelend is omdat dat veel hinder oplevert. We doen er alles aan om deze hinder zoveel mogelijk te beperken.

Misschien ook interessant voor jou

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Samen voor minder hinder, ook in de Rotterdamse Haven

11 - 10 - 2021
Het klinkt zo simpel: een bedrijf is even niet bereikbaar vanwege werkzaamheden in de buurt. Maar, zo vertelt projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail: "Als…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Connecting Europe Express: Op het goede spoor naar Europese eenwording

25 - 10 - 2021
De Connecting Europe Express legde de afgelopen maand 20.000 kilometer af, kriskras door Europa. Op 4 oktober deed de trein het traject Amsterdam-Antwerpen. Het onderwerp…

Proef met automatisch rijdend treinverkeer (ATO) op de Betuweroute

20 - 10 - 2021
DB Cargo werkt samen met onder andere ProRail en de betrokken ministeries in Nederland en Duitsland aan een proef met ATO (Automatic Train Operation, ofwel…

Het spoorgoederenvervoer in 2050: De toekomst begint nu

21 - 09 - 2021
In 2050 is de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector met 90% gedaald. De verdubbeling van het goederenvervoer per spoor heeft daar een ongekende bijdrage aan geleverd.…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply