Skip to main content

Vanuit Railport Brabant in Tilburg is begin deze maand een eerste testtrailer met planten per spoor naar railterminal Rzepin in Polen vervoerd. De trein kwam veertien uur later op de bestemming aan, wat de verbinding volgens de samenwerkende partijen ‘uitermate geschikt’ maakt voor planten die vrijdag vertrekken en maandag vers in de winkel moeten liggen.

Door gebruik te maken van het R2L Platform van VTG is het mogelijk om niet kraanbare trailers op het spoor te zetten. Royal Lemkes en Mandersloot hebben de ambitie om in 2030 een positieve bijdrage te leveren aan het milieu, daarbij hoort ook het op een nog duurzamere wijze transporteren van hun planten. Voor Mandersloot biedt het daarnaast ook kansen voor het efficiënter inzetten van hun materieel en chauffeurs.

Duurzaamheid driver voor modal shift
Ondanks dat planten de wereld mooier en groener maken, heeft de sierteeltsector op het gebied van duurzaamheid nog veel te doen. CO2-uitstoot, chemische middelen, plastic: het kan en moet beter. Royal Lemkes werkt daar samen met hun partners hard aan. “We hebben maar één aarde en daar moeten we zuinig op zijn. Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van planten, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze planten naar klanten”, aldus Michiel van Veen, Director Supply Chain & Business Innovation bij Royal Lemkes. “Alleen samen kunnen we impact maken”.

Al jaren werkt Royal Lemkes samen met Mandersloot voor hun transport richting Polen. Het verduurzamen van deze transport corridor betekent dat de prijs én de leadtime moeten kloppen en dat hun transport partner Mandersloot mee wil bewegen in deze modal shift. Ronald Mandersloot: “Voor ons is duurzaamheid een steeds belangrijker wordend thema. Daarnaast is het vinden van voldoende chauffeurs voor onze internationale ritten een steeds grotere uitdaging, waarvoor deze spoorverbinding een uitstekend alternatief is. Het biedt ons en onze klanten flexibiliteit en een hoge betrouwbaarheid”. Vooraf aan het transport heeft Mandersloot zelf een test uitgevoerd of hun trailer mee kon op het roadraillink (r2L) platform van VTG. Een platform voor het hanteren van niet-kraanbare opleggers. Voor Royal Lemkes is spoorvervoer niet helemaal nieuw. Door een onderzoek van een aantal Off-Road Runners, masterstudenten van Hogeschool Rotterdam, is het onderwerp opnieuw op de kaart gezet wat heeft geleid tot deze eerste trailer per spoor naar Polen.

Supply chain performance blijft gelijk
De trailer is vrijdags vertrokken vanaf Bleiswijk naar Railport Brabant in Tilburg. Daar is de trailer vrijdagavond op het spoor gezet en is zaterdagmiddag aangekomen op de Railterminal Rzepin in Polen. De betrouwbaarheid van de verbinding is op dit moment 99% en de doorlooptijd is 14 uur. Dat betekent dat de verbinding uitermate geschikt is voor planten die vrijdag vertrekken en maandag vers in de winkel moeten liggen. Voor het interne proces van Royal Lemkes zijn geen tot weinig aanpassingen nodig, waardoor de modaliteitsverandering naadloos aansluit bij het bestaande proces. Ook de eindklant is positief over deze duurzame en betrouwbare levering.

Joint Corridor Rotterdam- Polen
Deze testtrailer is een eerste fase in het onderzoek naar het opzetten van een Joint Corridor van Rotterdam naar Polen. Voor het opzetten van een betrouwbare lijnverbinding wordt samengewerkt met andere bloemen en planten verladers om ladingen te kunnen bundelen. Joint Corridors is een concept van het programma Off Road van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding en het aantal planten dat per spoor wordt vervoerd.

Misschien ook interessant voor jou

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Optimizing water and foam jets for emergency routes

23 - 11 - 2021
For the five railway yards in the Port of Rotterdam, ProRail makes clever use of a computer model to determine from which distance it is…

Poll

Poll 2: are being overtaken by other modalities

Rail freight is green, but we are being overtaken by other modalities.

Stay informed?

Subscribe to the newsletter

Laatste nieuws

Intermodal transportation is interesting for larger volumes

7 - 12 - 2021
Transporting volumes via a combination of modalities with the railways as the pivot: there is still much to be gained. We speak to shippers who…

The first freight train runs over Hoekse Lijn metro tracks

1 - 12 - 2021
A unique event: yesterday, the first freight train ran over the Hoekse Lijn metro line. The freight trains that will be using this track will…

Optimizing water and foam jets for emergency routes

23 - 11 - 2021
For the five railway yards in the Port of Rotterdam, ProRail makes clever use of a computer model to determine from which distance it is…

Theemswegtracé: The end of a bottleneck

12 - 11 - 2021
For years, the Caland Bridge has been a severe bottleneck for rail freight in and out of the Port of Rotterdam. With the opening of…

On the green track part 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

On the green track part 2: Electrolux

9 - 11 - 2021
More transport by rail is a must. Otherwise, we will not achieve our climate targets. Yet some companies seem reluctant to switch from road to…

Contact us

Do you have questions about the initiative Rail Freight, The Future is Ours? Would you like to become an ambassador? Or are you considering transporting goods by rail? Then please contact us. Leave a message with your details and we will contact you within 2 working days.

Leave a Reply