We kijken terug op een succesvolle editie van de Wereldhavendagen: “Rail Freight, The Future is Ours!”
Ook dit jaar hebben 3 succesvolle excursies georganiseerd waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om de haven vanuit het spoor perspectief te ontdekken. Samen met meer dan 100 bezoekers, verdeeld over 3 excursies, zijn we het havengebied ingetrokken om een bezoek te brengen aan Bertschi Rotterdam, Locomotive Workshop Rotterdam en In2Waste Solutions.
Spoor in de Rotterdamse Haven
De Rotterdamse haven staat bij velen bekend om zijn maritieme transport en indrukwekkende schepen. Tijdens de railexcursies hebben we het publiek laten kennismaken met het spoor in de Rotterdamse haven en laten zien hoe deze transportmodaliteit naadloos is geïntegreerd in het logistieke netwerk. Veel mensen wisten niet dat vervoer per spoor de meest duurzame manier is om goederen van punt A naar punt B te transporteren. Dit komt doordat locomotieven elektrisch worden aangedreven en één trein net zoveel kan vervoeren als maar liefst 50 vrachtwagens. Hierdoor worden niet alleen enorme hoeveelheden goederen efficiënt getransporteerd, maar wordt ook nog eens aanzienlijk bijgedragen aan het vermijden van verkeersopstoppingen.
Een boeiende reis langs de Locomotive Workshop Rotterdam
Algemeen Directeur van Locomotive Workshop Rotterdam, Olaf Kuijper heeft samen met zijn team de werkplaats voor elektrische locomotieven opengesteld voor het publiek. Olaf: ‘’Wist je dat deze ijzeren reuzen elke 30.000 km een pitstop moeten maken om grondig nagekeken te worden? In deze indrukwekkende omgeving worden technische snufjes, wielen, beveiliging en remmen onder de loep genomen.’’ Daarnaast stonden de locomotieven van verschillende spoorgoederenvervoerders, waaronder LTE, Rail Force One en Captrain in de loods bij de LWR. De bedrijven gaven ons inzicht in de complexe wereld van het spoorgoederenvervoer: waar de treinen naartoe rijden en welke vracht ze allemaal meenemen.
Een uniek kijkje in de keuken bij de Bertschi Terminal
Bezoekers hebben kunnen zien hoe de dagelijkse operatie van Bertschi in zijn werk gaat en hoe zij veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast hebben ze tijdens deze excursie van ProRail en VolkerRail gehoord wat erbij kwam kijken om het Theemswegtracé en andere spoor projecten rondom te haven te realiseren.
Circulariteit van de rail sector bij IN2Waste Solutions
Tot slot hebben bezoekers meer kunnen leren over circulariteit bij IN2Waste Solutions. In samenwerking met ProRail hebben bezoekers kunnen ontdekken hoe de railsector omgaat met circulariteit. ‘’Bij de aanleg en onderhoud van het spoor kijken we steeds meer naar de herbruikbaarheid van materialen, zodat we in de toekomst geen afval meer hebben maar onze materialen door onszelf of door de markt, hoogwaardig laten hergebruiken’’, aldus Katja Nelissen, Circulair Ambassadeur bij ProRail. Binnen de infrastructuurrichtlijnen onderzoekt ProRail mogelijkheden voor hergebruik in diverse gebieden, waaronder het hergebruik van wissels, de ontwikkeling van modulaire, circulaire gebouwen langs het spoor, het recyclen en hergebruiken van spoorstaven en het verduurzamen van dwarsliggers.
Vanuit het Havenbedrijf Rotterdam is hier een mooie vlog over gemaakt. Bekijk hoe Mirte is ondergedompeld in de fascinerende wereld van grondstoffentransitie en metaalrecycling:
‘’Machinist Railvervoer. Één van de mooiste beroepen die er bestaat.’’
Als hoogtepunt van het evenement hebben we met STC (Scheepvaart en Transport College Rotterdam) een bezoek aan de Bertschi Terminal en aan de Locomotive Workshop georganiseerd voor studenten van de Machinisten opleiding. Zij hebben kunnen proeven van hoe het is om te werken als Machinist in het goederenvervoer. Rail Freight, The Future is Ours! Deborah Boegheim, Vakdocent Rail bij STC, benadrukte: ‘’Wij zijn enorm blij met de connectie die Rail Cargo legt met onze studenten, zij vertegenwoordigen tenslotte de toekomst van het spoor. Tijdens de Wereldhavendagen kregen onze studenten de unieke kans om letterlijk een kijkje te nemen in de locomotieven van bedrijven als Captrain en Rail Force One’’. Voor studenten die nog maar vier dagen bezig zijn met hun opleiding, was dit een bijzonder tastbare ervaring, waarbij ze konden proeven van het leven als machinist. Deborah vervolgt: “In tegenstelling tot reizigersvervoer en internationaal transport, ben ik van mening dat het goederenvervoer voor velen een onbekende wereld is, maar dat juist hier machinisten het meest intensief bezig zijn met hun vak. Machinist Railvervoer is één van de mooiste beroepen die er bestaat “.
Poll
Poll 1: meer gebruik SGV
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Neem contact op
Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.