Op het Utrechtse rail terminal Lage Weide stapte staatssecretaris Vivianne Heijen gisteren over van een oude diesellocomotief op de eerste batterijlocomotief in Nederland die zal worden ingezet voor werk aan het spoor.
Daarnaast opende zij samen met Tjark De Vries de nieuwe Railhub op industrieterrein Lage Weide. Samen met twee verladers heeft Strukton het initiatief genomen om dit terrein nieuw leven in te blazen waardoor er wekelijks 100 vrachtwagens van de weg worden vermeden.
Zowel het bedrijfsleven als de overheid hebben scherpe doelen om ervoor te zorgen dat we aan de klimaatafspraken voldoen. Directeur Strukton Rail Nederland Tjark de Vries: “Voor de infrasector betekent dat projecten en onderhoud emissieloos uitvoeren en circulair werken. Voor de logistiek betekent dat onder meer een modal shift van weg naar spoor. Met de spoorterminal op Lage Weide verwachten we 20% te realiseren van de doelstelling van het kabinet om in 2025 440.000 containers per jaar van de weg te halen. En de batterijlocomotief zal de inzet van diesellocomotieven voor spoorwerk doen verdwijnen, met niet alleen CO2-, stikstof- en fijnstofreductie als gevolg, maar ook gezondere werkomstandigheden.”
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “Het is mooi om te zien hoe verschillende overheidspartijen en de markt elkaar vinden in deze twee heel concrete initiatieven. Samen werken we aan hetzelfde doel: een goed bereikbaar en leefbaar land waarin we meer hergebruiken en klimaatneutraal werken.”
Railhub Lage Weide
Het in Utrecht gelegen industrieterrein Lage Weide telt veel verladers, die nu nog aangewezen zijn op wegvervoer. Het industrieterrein kan hierdoor niet verder groeien en ook verladers lopen tegen grenzen aan. Strukton Rail Short Line heeft daarom het initiatief genomen om de railhub op Lage Weide te revitaliseren. Met de komst van een spoorterminal kunnen de bedrijven gebruik maken van het spoor dat al op Lage Weide ligt. De potentie: Vervoer van 200 TEU (Twenty foot Equivalent Unit) per week per trein. Daardoor verdwijnen wekelijks 100 vrachtwagens uit de file, en wordt een reductie gerealiseerd van 13.000 ton CO2 per jaar. Diverse verladers geven aan gebruik te willen maken van het spoor en de terminal.
Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde subsidieregeling voor de modal shift naar rail.
Batterijlocomotief
Oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS krijgen bij Strukton een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen. De batterijlocomotief is nodig waar geen spanning staat op de bovenleiding. Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op.
Tjark de Vries: “Het werk aan het spoor wordt hiermee veel schoner. Bovendien krijgen oude locomotieven met deze ‘retrofit’ de kans om nog jarenlang te worden ingezet. Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon.”De staatssecretaris sloot af met een duidelijke oproep: ‘Kijk niet alleen naar de weg, maar ook naar het spoor. Minder vervuilende vrachtwagens op de weg en in de file én geen diesellocomotieven meer op het spoor, dat juich ik alleen maar toe.’
Lees het volledige persbericht op de website van Strukton hier (klik hier),
Poll
Poll 1: meer gebruik SGV
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Neem contact op
Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.