Afgelopen zaterdag (09-09-2023) was de dag dat we met Rail Cargo Game, onder aanwezigheid van Marleen van de Kerkhof, en in samenwerking met gepassioneerde studenten van STC Group, op het station in Vlissingen stonden. We mochten aan het publiek vertellen dat niet alleen personen, maar ook goederen over de Zeeuwse lijn gaan en dat al voor 150 jaar!
Een sterke samenwerking voor een efficiƫnte logistiek
De Zeeuwse Lijn, die Roosendaal met Vlissingen verbindt, is niet alleen een cruciale doorgang voor passagierstreinen, maar ook een vitale route voor talloze goederentreinen. Voor het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost is het de poort naar de rest van Nederland en Europa. Samen moeten we de potentie van dit spoornetwerk van onschatbare waarde voor zowel personen- als goederenvervoer maximaal benutten! Op deze historische mijlpaal willen wij graag onze dankbaarheid uiten aan Dimitri Kruik (Regiodirecteur Zuid van ProRail), Magdalena Piotrowska (Regiodirecteur Zuid van NS) en Wouter Koolmees (President- directeur van NS) voor hun inzet en betrokkenheid bij het faciliteren van de goederentransport over de Zeeuwse lijn.
Feitjes over de Zeeuwse lijn
-
In 2022 reden er 4250 treinen vanuit de Nederlandse havens (North Sea Port) over de spoorlijn
-
Daarnaast gaat 10% van de totale op- en overslag via zeeschepen per spoor naar het achterland.
De toekomst van het goederenvervoer over de Zeeuwse lijn
Met 4250 treinen die in 2022 al over de spoorlijn reden, laat dit zien dat het goederenvervoer over de Zeeuwse lijn een vitale schakel is in de Nederlandse logistieke sector. Het stelt bedrijven in staat om op een snelle, betrouwbare en milieuvriendelijke manier hun goederen te vervoeren naar bestemmingen in binnen- en buitenland.
De komende jaren streven wij naar verdere groei en verbetering van het goederenvervoer over de Zeeuwse lijn. Samen met ProRail, NS en andere partners zullen we blijven investeren in innovatieve oplossingen en uitbreiding van de capaciteit, zodat we ook in de toekomst kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar duurzaam goederenvervoer.