Rotterdam, 8 februari 2024 – BEAT Cycling club zet dit jaar de volgende stap op het gebied van duurzaamheid. In plaats van de traditionele vliegreis naar het trainingskamp Spanje, reizen zowel de renners van BEAT als het materiaal naar Girona en Catalonië met de trein. Het vervoer per spoor levert BEAT naar schatting meer dan 80% reductie in uitstoot op ten opzichte van de originele reis.
Duurzaam naar Catalonië met Interrail
Nadat BEAT Cycling Club vorig jaar de eerste ploeg was die structureel overstapte op elektrische ploegleiderswagens gaat nu ook het vervoer van de renners en het materiaal naar het jaarlijkse trainingskamp naar Spanje op de schop. “Het trainingskamp van BEAT stond in eerste instantie al
gepland met het vliegtuig, zoals altijd. Toen we met de ploegleiding het seizoensschema doorliepen op duurzaamheid kwam al snel het trainingskamp ter sprake. Dat moest anders kunnen”, aldus Twan van Schie, de ‘duurzaamheidsman’ van BEAT. Met het nodige speurwerk samen met Royal HaskoningDHV en Rail Cargo Information Group was er snel een plan. Catalonië is een fantastisch trainingsgebied dat óók duurzaam te bereiken is. Interrail steunt de reis van BEAT. Met de Interrail-passen kunnen de renners van BEAT flexibel met de trein naar Girona afreizen. Het geeft ze ook de mogelijkheid om andere gebieden in Spanje of Europa met de
trein aan te doen. De Catalaanse Toeristenbond sloot zich eveneens aan bij dit project. Duurzaam reizen en fantastisch fietsen in Catalonië gaan hand-in-hand en BEAT krijgt de kans om dat te laten zien. De mooiste routes en plekken worden uiteraard gedeeld.
De volgende stap
Ook de renners vinden het tof om mee te doen met deze volgende duurzaamheidsstap. “Het is uiteraard pionieren, maar we gaan graag de uitdaging aan om te zien wat er allemaal mogelijk is. De trein heeft veel ruimte om comfortabel te reizen. Je verliest wellicht een paar uur op de reisdag, maar
met slim plannen blijft het verschil beperkt”, benadrukt Geert Broekhuizen, directeur en oprichter van BEAT.
Niet alleen de renners maar juist ook het materiaal
Met RCC en Raillogix heeft BEAT de handen ineengeslagen om een container in te richten die het materiaal zo duurzaam mogelijk van Nederland naar Girona vervoert. Raillogix verzorgt voor BEAT het containervervoer van deur tot deur. Dat ook het materiaal per spoor wordt vervoert, maakt het voor
BEAT Cycling Club helemaal compleet. De container is door HBM Machines ingericht als mobiele werkplaats en kan in de toekomst nog veel vaker worden gebruikt.
Snelle reis met lunch in Parijs
De ploeg vertrekt op 14 februari uit Amsterdam. De reis is snel en comfortabel: Met één trein wordt naar Parijs gereden waar de enige overstap van de reis is. Onderweg kunnen de Vlaamse of meer zuidelijk wonende renners gewoon instappen op een station in de buurt. Vanuit Parijs is het dan in één
ruk door tot het perron in Girona, Catalonië. “De reis duurt minder dan 12 uur, met een ruime overstap in Parijs voor lunch en eventuele buffer voor vertraging. In de komende jaren staan er nog strakkere reisschema’s gepland naar Catalonië, waaronder een nachttrein”, aldus Twan van Schie.
Over BEAT Cycling Club
In 2016 is BEAT Cycling Club haar missie gestart: het bouwen van een professionele wielerploeg die geworteld is in een wielerclub met een eigen identiteit en een eigen fanatieke community, waar inmiddels duizenden wielerliefhebbers deel van uit maken. In de professionele wielersport is BEAT
actief met een continentale wegploeg in het internationale wielerpeloton en met een eigen baanploeg. De renners van BEAT pakten afgelopen jaren diverse overwinningen op de weg- en baan, waaronder meer dan 10 UCI-overwinningen op de weg, 10 wereldbekeroverwinningen op de baan en
Nederlandse, Europese, wereld- en Olympische titels.