In samenwerking met Rail Cargo Information Netherlands kunnen we terug kijken op een geslaagde editie van het Spoorcongres 2022! Tijdens het Spoorcongres is de rode loper uitgelegd voor alle railsterren en is uitgebreid aandacht besteed aan het Europees jaar van de jongeren.
Daarnaast was het een groot genoegen om Vivianne Heijnen (Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat) te mogen ontvangen en haar voor te stellen aan de gehele spoorsector. We kijken ernaar uit om de kansen voor het spoor samen met haar te verzilveren!
‘Nog best wat stappen nodig voor robuust Europees spoornetwerk’
Staatssecretaris Vivianne Heijnen vertelde bij het Spoorcongres 2022 dat er meer geïnvesteerd wordt in het spoor. ‘De rails krijgen meer te verduren als er meer vervoer van de weg naar het spoor gaat. We investeren de komende jaren veel in beheer en onderhoud. Zodat het spoorgoederenvervoer een betrouwbare modaliteit blijft’, zei de 100 dagen zittende van oorsprong Limburgse staatssecretaris. Lees meer via: https://www.nt.nl/spoorvervoer/2022/04/26/nog-best-wat-stappen-nodig-voor-robuust-europees-spoornetwerk/
Jeugd bepaalt de toekomst van het spoorvervoer
Jongeren willen een toekomst hebben, maar ook steeds meer klanten willen weten hoe vervoer beter en schoner kan. Leon Simons, programmamanager binnen de Topsector Logistiek: ‘Ons programma Carbon Footprinting helpt bedrijven om de impact van de keuzes van je klanten te meten en hoeveel CO2 dat gaat kosten. Met dit programma laten we bedrijven zien wat de gevolgen voor de wereld zijn en wat de waarde voor hen is. Data delen is hierin ook heel belangrijk, je kunt zoveel meer besparen. Brandstofgegevens ontsluiten is wel een dingetje. Van de binnenvaart weten we al meer, komend jaar staat het spoor op het programma. Hopelijk gaan veel bedrijven helpen door hun data te delen.’ Lees meer via: https://www.nt.nl/spoorvervoer/2022/04/22/jeugd-bepaalt-de-toekomst-van-het-spoorvervoer/
Software
Martijn Spee van Ricoh vertelt dat zij daar al druk mee bezig zijn: ‘Je hebt vooral software nodig om dit te berekenen. Hoe meer data je hebt, hoe beter je dat kan berekenen. Maar hoe meer data je hebt, hoe meer software je ook weer nodig hebt. Je wilt de emissie van vervoerders krijgen om en die moeten gebaseerd zijn op het verbruik. Daar zijn niet alle vervoerders klaar voor. Klanten willen weten hoe betrouwbaar de data zijn die we gebruiken. Het is daarom belangrijk dat je als sector hetzelfde communiceert. Duurzaamheid is geen keuze meer, maar een must.’
‘Zo heeft Solines met de spooraansluiting 1000 vrachtwagenbewegingen van de weg gehaald’, vertelt Annette van Ketel van Port of Moerdijk. ‘Met de uitbreiding van het emplacement, wat in de planning staat om gerealiseerd te worden, willen wij met onze klanten in 2030 groeien naar 6000 treinen op jaarbasis.’
Benieuwd naar de sfeerimpressie? Bekijk alle foto’s van het evenement hier: https://www.spoorcongres.nl/sfeerimpressie/
Poll
Poll 1: meer gebruik SGV
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Neem contact op
Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.