Skip to main content

Pim Bastiaanse, Rail Manager Europe bij Dow: Toekomstbestendige groei kan alleen door samen te werken

Pim Bastiaanse, Rail Manager Europe bij Dow, is verkozen tot Rail Shipper of the Year 2024. Vanuit zijn standplaats in Terneuzen deelt hij zijn visie op de sector en de operatie bij Dow.

Het vlaggenschip van Europa

Dow is qua omvang het derde chemiebedrijf ter wereld. De locatie in Terneuzen, met 16 fabrieken op één terrein, is het vlaggenschip van Europa. “We zijn maximaal multimodaal verbonden,” vertelt Bastiaanse. “Het terrein heeft directe spoorverbindingen én toegang tot deep sea, short sea en binnenvaart.’’

Het spoor als strategische keuze

Dow maakt gebruik van bloktreinen en het single-wagonconcept om producten door heel Europa te vervoeren. “Bloktreinen zijn ideaal voor grotere volumes. Iedere dag rijden er treinen van 20 tot 24 wagons van Terneuzen naar verschillende bestemmingen in Europa. Hiermee bieden we een betrouwbaar product, zonder tijdrovende tussenstops of rangeren op verschillende terminals. Het single-wagonconcept biedt daarentegen een heel andere dynamiek. “Met dit concept kunnen we flexibel inspelen op de behoeften van individuele klanten, zelfs als ze kleinere volumes willen vervoeren, “klein” betekent 60 tonnes” lacht Bastiaanse. “Het stelt ons in staat om producten op maat naar uiteenlopende locaties in Europa te sturen, zonder dat ze moeten wachten op een volledige treinlading. Hierdoor bedienen we een bredere klantengroep en maximaliseren we onze logistieke efficiëntie.”

Lees het volledige artikel via Rail Cargo

Pim Bastiaanse, Rail Manager Europe bij Dow: Spoorgoederenvervoer