Onlangs is een voorlopig contract toegekend dat een belangrijke stap betekent in de richting van een duurzamere toekomst voor de Nederlandse spoorwegsector. Vanaf 1 januari 2025 zal het gehele geëlektrificeerde spoornetwerk in Nederland overschakelen op hernieuwbare energiebronnen. Het aanbestedingsproces, onder toezicht van de Nederlandse Spoorwegen (NS), mondde uit in een succesvol bod van energieleveranciers PZEM en Shell. Dit dynamische duo gaat duurzame elektriciteit leveren voor het nationale spoorwegnet voor een periode van drie jaar, beginnend in 2025, met een jaarlijkse leveringscapaciteit van 1,46 terawattuur.
Deze transitie zal naar verwachting verstrekkende gevolgen hebben voor het spoorvervoer in Nederland, maar niet alleen NS zal er baat bij hebben. Het contract omvat ook de Betuweroute, een kritieke spoorverbinding die loopt van de bruisende haven van Rotterdam naar Zevenaar, een stad gelegen in de buurt van de Nederlands-Duitse grens, gewijd aan goederenvervoer per spoor.
Het Nederlandse spoorwegnet zal een belangrijke verschuiving ondergaan in de dynamiek van de stroomvoorziening. Tot deze recente ontwikkeling moesten bedrijven die betrokken waren bij de spoorwegexploitatie twee aparte contracten beheren: één voor de Betuweroute en één voor de rest van het Nederlandse spoornetwerk. Het nieuwe uniforme contract stroomlijnt deze activiteiten en vermindert de belemmeringen voor aanbieders van goederenvervoer per spoor in Nederland. Een veelbelovende stap in de richting van duurzaamheid is dat de stroomvoorziening zal berusten op een combinatie van zonne- en windenergie.