Skip to main content

Op 31 oktober was de eerste rit van de Rotterdam-Moskou shuttle van Smartcontainer een feit. Daarmee is er voor het eerst sinds 2005 weer een directe railverbinding met de Russische hoofdstad. Vooralsnog zal de trein een wekelijkse rondgang maken.

‘De handel tussen Nederland en Rusland zit sinds 2020 weer in de lift’, aldus Frank Donkers, director van Smartcontainer. ‘Er is dus zeker behoefte aan betrouwbaar, duurzaam en kosteneffectief containervervoer. Met onze shuttledienst kunnen we die leveren.’

Bij de start waren onder andere vertegenwoordigers van de ambassades van Rusland, Wit-Rusland, Kazachstan en Armenië aanwezig. ‘Het is mooi om de start van deze treinverbinding tussen Rotterdam RSC en Moskou te mogen beleven”, voegt Gilbert Bal, senior business manager Supply Chain & Logistics bij het Havenbedrijf Rotterdam toe. “Het verbindt niet alleen Rotterdam met Rusland, maar ook met Wit-Rusland en Kazachstan. Daarnaast zal Rotterdam als hub fungeren voor lading van en naar de rest van Europa.’

De Rotterdam-Moskou shuttle vertrekt op donderdagen 10.00 uur vanaf het Rail Service Center Rotterdam. Zeven dagen later is de trein, na een stop in Brest in Wit-Rusland, bij de eindbestemming: de spoorweg terminals van Selyatino en Vorsino bij Moskou. ‘Van hieruit zijn er aansluitende verbindingen met onder andere Novorossiysk, St. Petersburg, Vostochny, Yekaterinburg, Novosibirsk en China; via grensovergangen Zabaikalsk, Erlian en Naushki.’

Russisch hardhout

De trein bestaat uit twintig 90’ wagons die een combinatie van verschillende containers aankunnen. Donkers: ‘We zijn heel flexibel, van ‘dry-cargo’ tot tankcontainers. Er kan veel mee. Westwaarts hebben we al boekingen voor Russisch bewerkt (hard)hout, granen en andere agro-producten. Oostwaarts kun je denken aan de export van complete kassensystemen via de containers op onze treinen.’

Euraziatische landen

Smartcontainer is onderdeel van de Russische multimodal integrator RUSCON; behorend tot de Delo Group en heeft mede daardoor goede contacten en samenwerkingen met Russische overheidsorganisaties, zoals de douane en het ministerie van landbouw. ‘Met ons bestaande netwerk staan we direct in verbinding met andere Euraziatische landen zoals Wit-Rusland, Armenië, Kazachstan en Azerbeidzjan. Daardoor kunnen we niet alleen een veilige en duurzame verbinding garanderen, maar hebben we onze klanten ook de nodige flexibiliteit te bieden. Zo behoren stops in Duitsland en Polen tot de mogelijkheden. Uiteindelijk is het onze ambitie om in 2022 drie wekelijkse containertreinen te laten rijden.’

Misschien ook interessant voor jou

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Poll

Poll 1: meer gebruik SGV

In 2022 verwacht ik veel meer gebruik te maken van spoorgoederenvervoer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Intermodaal is interessant voor grote volumes

7 - 12 - 2021
Volumes vervoeren via een combinatie van modaliteiten met het spoor als spil: er is nog veel te winnen. We spreken met verladers die de switch…

Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn

1 - 12 - 2021
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein…

Video: Best practice Siemens

29 - 11 - 2021
Bekijk de film die als onderdeel van een reeks is gemaakt, waarbij Rail Cargo bedrijven in de spotlights zet en zij aangeven waarom zij voor…

Blusafstand-optimalisatie voor calamiteitenwegen

23 - 11 - 2021
Voor de vijf emplacementen in de Rotterdamse haven maakt ProRail slim gebruik van een computermodel om te bepalen of je onder verschillende weersomstandigheden op elk…

Theemswegtracé: Het einde van een knelpunt

12 - 11 - 2021
Sinds jaar en dag was de Calandbrug een tergend knelpunt in -en uit de Rotterdamse Haven voor het spoorgoederenvervoer. Met de opening van het Theemswegtracé…

Op het groene spoor deel 3: Ricoh

11 - 11 - 2021
Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar…

Neem contact op

Heb je vragen over het initiatief Rail Freight, The Future is Ours? Wil je ambassadeur worden? Of overweeg je om goederen per spoor te vervoeren? Neem dan contact met ons op. Laat een bericht met jouw gegevens achter en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Leave a Reply